TRYGGHETSGARANTI - LÄS MER

Praktisk information om Vietnam

Praktisk information om Vietnam
Praktisk information om Vietnam

Praktisk information om Vietnam

KLIMAT
Bästa restid

Vietnam är ett avlångt land, och därför varierar klimatet beroende på var i landet du befinner dig. Generellt är vädret oförutsägbart och därför är det alltid bra att ha med sig ett paraply eller en regnjacka.

Vietnam har två monsuner – sydväst- och nordostmonsunen – som bidrar till att bestämma vädret. Sydvästmonsunen varar från april till september och kännetecknas av regn och värme. Nordostmonsunen varar från oktober till april och kännetecknas av mindre regn men kallare temperaturer.

Nordvietnam (Hanoi – Sapa – Ha Long-bukten):
I norra Vietnam ligger bland annat huvudstaden Hanoi, bergsområdet Sapa och Ha Long-bukten. Generellt har området, som ligger i det subtropiska klimatbältet, två klimatperioder:

Torrperioden pågår ungefär mellan november och mars i Hanoi och Sapa, och torrperioden i Ha Long-bukten börjar i oktober. December, januari och februari är de kallaste och torraste månaderna i norra Vietnam.Sapa kan bli riktigt kallt under vintermånaderna, så det är bra att ta med varma kläder om du ska resa dit.

Regnperioden pågår ungefär mellan april och oktober i Hanoi och Sapa, och i Ha Long-bukten är den en månad kortare. Juli och augusti är de regnigaste månaderna, och Sapa är det område där det regnar som mest.

Väderstatistik för Hanoi: JAN FEB MAR APR MAJ JUN JUL AUG SEP OKT NOV DEC
Genomsnittlig max. temperatur  19 19 23 26 31 32 32 32 31 28 24 21
Genomsnittlig min. temperatur  15 15 18 21 24 25 26 26 25 22 19 15
Nederbörd mm  10 30 50 100 150 190 210 200 160 100 60 30
Väderstatistik för Sapa (Lao Cai): JAN FEB MAR APR MAJ JUN JUL AUG SEP OKT NOV DEC
Genomsnittlig max. temperatur  13 14 18 21 24 24 24 24 23 20 17 15
Genomsnittlig min. temperatur 7 8 11 13 16 18 18 18 16 13 11 8
Nederbörd mm 14 38 56 117 219 219 301 339 243 116 59 24
Väderstatistik för Ha Long-bukten: JAN FEB MAR APR MAJ JUN JUL AUG SEP OKT NOV DEC
Genomsnittlig max. temperatur  20 21 23 27 30 30 31 32 31 28 24 21
Genomsnittlig min. temperatur 14 15 18 21 24 24 25 25 24 21 18 15
Nederbörd mm 3 22 53 57 175 172 201 265 190 54 12 23
Genomsnittlig havstemperatur 19 19 20 22 27 29 31 30 29 27 25 22

Centralvietnam (Hué – Hoi An – Da Nang):
I centrala Vietnam ligger bland annat städerna Hué, Hoi An och Da Nang. Området har, precis som norra Vietnamn, generellt två klimatperioder:

Torrperioden pågår ungefär mellan januari och augusti, och maj till augusti är årets varmaste månader.

Regnperioden pågår ungefär mellan september och december, då det faller mycket regn på grund av norsostmonsunen. Under alla regnperiodens månader faller det över 200 mm regn/månad.

Februari till april är de mest behagliga månaderna att besöka centrala Vietnam på, då det regnar som minst och årstidens temperaturer är behagliga. Dock kommer det flest besökare till området i december och januari, eftersom många har julledigt då.

Tänk på ett det finns risk för tyfoner i den centrala delen av Vietnam under perioden augusti till november.

Väderstatistik för Hué: JAN FEB MAR APR MAJ JUN JUL AUG SEP OKT NOV DEC
Genomsnittlig max. temperatur  19 19 23 26 31 32 32 32 31 28 24 21
Genomsnittlig min. temperatur  15 15 18 21 24 25 26 26 25 22 19 15
Nederbörd mm  10 30 50 100 150 190 210 200 160 100 60 30
Väderstatistik för Hoi An/Da Nang: JAN FEB MAR APR MAJ JUN JUL AUG SEP OKT NOV DEC
Genomsnittlig max. temperatur 24 26 28 31 33 35 34 33 31 29 27 25
Genomsnittlig min. temperatur 19 20 22 24 25 26 26 25 24 23 20 20
Nederbörd mm 92 32 30 34 56 99 90 104 297 526 363 206
Genomsnittlig havstemperatur 24 23 24 25 28 29 30 30 30 28 27 25

Sydvietnam (Mui Ne – Ho Chi Minh-staden – Phu Quoc):

I södra Vietnam ligger storstaden Ho Chi Minh, semesterstaden Phan Thiet samt ön Phu Quoc. Områdena har följande klimatperioder:

Torrperioden pågår ungefär mellan december och april. Generellt är temperaturerna stabila under året, men de varmaste månaderna är april och maj.

Regnperioden pågår mellan maj och november. Det faller mer regn under den här perioden på grund av sydvästmonsunen, som innebär mycket regn men varmt väder. Regnet faller vanligtvis på eftermiddagen. Det regnar som mest mellan juli och september. I Ho Chi Minh-staden regnar det som mest mellan juni och september och i Phan Thiet mellan september och november.

Väderstatistik för Ho Chi Minh-staden: JAN FEB MAR APR MAJ JUN JUL AUG SEP OKT NOV DEC
Genomsnittlig max. temperatur 32 33 34 34 34 32 32 32 31 31 31 31
Genomsnittlig min. temperatur 22 23 24 26 26 25 24 25 25 24 23 22
Nederbörd mm 10  10  10  40  140  180  190  170  190  160  120  40
Väderstatistik för Phan Thiet: JAN FEB MAR APR MAJ JUN JUL AUG SEP OKT NOV DEC
Genomsnittlig max. temperatur 28 29 30 32 32 31 31 31 30 30 29 29
Genomsnittlig min. temperatur 21 22 23 25 25 24 24 24 24 23 23 22
Nederbörd mm 40 15 27 59 153 190 192 197 223 253 202 120
Genomsnittlig havstemperatur 25 25 26 28 29 29 29 28 28 28 27 26
Väderstatistik för Phu Quoc: JAN FEB MAR APR MAJ JUN JUL AUG SEP OKT NOV DEC
Genomsnittlig max. temperatur 31 31 32 34 33 32 31 31 31 31 30 30
Genomsnittlig min. temperatur 22 22 23 24 24 24 24 24 24 24 23 22
Nederbörd mm 40 36 80 130 193 266 290 398 296 276 212 104
Genomsnittlig havstemperatur 27 28 29 30 30 30 29 29 29 29 28 28
VIKTIG INFORMATION OM DIN RESA
Pass och visum

Som svensk medborgare ska du ha et giltigt svenskt pass. Passet ska vara giltigt i minst 6 månader från inresedatumet.

Som svensk medborgare behöver du inte visum till Vietnam, om resan varar i högst 45 dagar.

Reglerna om visum kan kollas på Utrikesdepartementets hemsida.

Har du frågor om ditt visum, rekommenderar vi att du kontaktar den vietnamesiska ambassaden:

Embassy of the Socialist Republic of Vietnam
Örby Slottsvägen 26
125 71 Älvsjö
Stockholm
Sweden

Tel: 08-556 210 71
E-mail: info@vietnamemb.se

Resedokument

Innan avresa skickas ett dokument till dig med kontaktuppgifter till TourCompass och vår lokala samarbetspartner i Vietnam, din resplan och en voucher för din resa som bekräftar att du har beställt och betalat dina hotellövernattningar, utflykter och transfer. Kom ihåg att ta med dessa på resan.

Involverar din resa inrikesflygningar eller tågresor i Vietnam det vår samarbetspartner som bokar och ställer ut biljetterna, som du får på resmålet av din guide.

Vi rekommenderar att du laddar ner appen WhatsApp till din mobil och lägger till vår samarbetspartners telefonnummer. Då kan du skicka meddelanden och ringa dem gratis när du har tillgång till wifi.

Vaccinationer

Vi råder dig till att kontakta en läkare, eller en vaccinationscentral. Du kan läsa mera om reglerna för resevaccin hër.

Observera reglerna som gäller för gula febern – i synnerhet om du reser in via ett annat land, där gula febern finns. Vissa länder har krav på bevis om vaccination mot gula febern vid inresa. Därför ska du alltid ha med dig ditt vaccinationsbevis i handbagaget när du reser.

 

Covid-19

Det finns i dagsläget inget krav på covid-19-vaccination för att resa in i Vietnam. Dessa regler kan dock ändras med kort varsel. Det är ditt eget ansvar att undersöka dessa regler innan avresa.

Observera att det kan finnas särskilda covid-19-krav på de flygplatser där du mellanlandar på väg till och från Vietnam. Det är ditt eget ansvar att undersöka detta innan avresa.

Du är alltid välkommen att kontakta oss om du har några frågor.

Resevillkor

Läs gärna våra generella resevillkor noga, då dessa är en del av de avtalsvillkor som hör till resor köpta på TourCompass. De resor som köpts hos oss omfattas av ”Lagen om paketresor”.

Klicka här för att läsa våra resevillkor.

Reseförsäkringar

Vi rekommenderar alltid att du har en bra reseförsäkring när du ska ge dig iväg på din drömresa. Dessutom är det en riktigt bra idé att teckna ett avbeställningsskydd.

Klicka her för att gå till vår sida om försäkring, där du kan läsa mer om våra rekommendationer.

FÖRE RESAN
Valuta, prisnivå och dricks

Valutan i Vietnam heter vietnamesiska dong. Du hittar den aktuella kursen på vietnamesiska dong här.

Visa och Mastercard kan användas på hotell, de flesta restauranger och butiker, men inte på små lokala marknader. I alla större städer finns det uttagsautomater, där du kan ta ut kontanter.

Få en idé om prisnivån i Vietnam här.

Dricks välkomnas, men det är upp till dig om du vill ge dricks. Du kan ge så mycket eller så lite som du vill. Nedan finns vägledande nivåer:

  • Guide: Minst 120 000 dong per dag och person beroende på levererad service
  • Chaufför: Minst 50 000 dong per dag och person beroende på levererad service
  • Piccolo: Minst 25 000 dong per rum
  • Städpersonal: Minst 30 000 dong per rum och dag
  • Restauranger: På internationella restauranger ingår dricks ofta i priset och då står det ”10 % service charge” på notan. Därför behöver du inte lägga till något extra. Om dricks inte ingår i priset kan du själv lägga 5–10 %, om servicen har varit bra och maten god. På lokala restauranger och gatukök förväntas du inte ge dricks, men du kan lämna några småmynt när du går.
Mat och allergier

På de allra flesta av våra resmål kan vi ta hänsyn till allergier , samt allergener eller särskilda preferenser i fråga om mat, men då är det viktigt att du upplyser oss om detta när du bokar resan.

Telefoni, wifi och elektricitet

Telefon och wifi:

Det är dyrt att använda data och roaming i utlandet, såvida det inte ingår i ditt mobilabonnemang. Du kan kontakta ditt mobilbolag och höra vilka tjänster som ingår i ditt abonnemang samt vilka priser som gäller för dig vid utomlandsresor.

Om data och roaming i utlandet inte ingår i ditt abonnemang rekommenderar vi att du använder gratis wifi när du är på ditt hotell eller på restaurang. Då kan du ringa och skriva gratis hem via olika tjänster såsom Facetime, Messenger och WhatsApp. Du kan även köpa ett lokalt SIM-kort inklusive data vid ankomst till Vietnam.

 

Elektricitet:

Vietnam har inte standardiserad ström eller standardiserade uttag. Därför kan du uppleva allt från 110 till 230 volt. Det är viktigt att du tar med en adapter, då de vietnamesiska kontakterna kan vara med både två och tre stift, runda eller platta.

Packlista

Packa alltid alla viktiga och oumbärliga saker i ditt handbagage. Detta gäller till exempel pass, visum, vaccinationskort, kreditkort, pengar, försäkringsdokument, resedokument, dator och mobiltelefon samt eventuell information om ditt hälsotillstånd och livsviktig medicin.

 

Besök i tempel

När du besöker tempel är det stränga krav på din klädsel. Du får inte visa knän och axlar, dina kläder får inte vara genomskinliga och du ska ta av dig skorna.

Införande av växtprodukter till EU

Det är inte tillåtet för resande att införa växter, frön, frukter och andra växtprodukter vid reser till länder utanför EU utan att dessa medföljs av ett sundhetscertifikat. Reglerna gäller även för mindre mängder av växter och växtprodukter.

Du kan läsa mer om reglerna här.

Resande med nedsatt rörlighet

Vi ber dig uppmärksamma att våra resor generellt inte är lämpade för rörelsehindrade personer. Kontakta oss gärna för information om möjligheterna i förhållande till dina specifika behov.

FLYGRESAN
Flygbiljetter

De flesta flygbolag har elektroniska flygbiljetter (e-biljetter).

Det är viktigt att du kontrollerar ditt namn efter stavfel, då ditt namn på bokningen ska vara identiskt med namnet i ditt pass. Kontakta oss så fort som möjligt om du måste korrigera namnet på bokningen. Observera att detta kan medföra en avgift från flygbolaget.

Platsreservation

Flygbolaget kommer ett tilldela dig en plats ombord på flyget när du checkar in. Om du har specifika önskemål om placering på flygplanet kan du göra en platsreservation på flygbolagets webbplats eller i deras app. Observera att de flesta flygbolag kräver betalning för en platsreservation.

Det varierar när flygbolagen öppnar för platsreservation, men som huvudregel kan du boka plats från då du bokar resan till 48 timmar innan avgång.

Vi ber dig dessutom uppmärksamma att flygbolaget förfogar över alla platser på flyget och att de därför har rätt att genomföra ändringar i reservationen.
Gör du ingen platsreservation innan avresa kommer flygbolaget att tilldela dig en plats när du checkar in.

Incheckning

Vid incheckning använder du ditt pass och din bokningsreferens, som framgår av din resplan.

Vi rekommenderar att du laddar ner flygbolagets app till din telefon. I appen har du möjlighet att checka in online, normalt 24–48 timmar före avresa. Här kan du även hålla dig uppdaterad om flygändringar och annan viktig information om din flygresa.

Observera att flygtiderna kan ändras i förhållande till den resplan du fick när du bokade resan. Det är alltid flygtiderna i flygbolagets app eller på flygbolagets webbplats som gäller.

På flygplatsen

Vi rekommenderar att du är på flygplatsen senast 2 timmar före avresa. Du kan med fördel gå in på flygbolagets webbplats för att få de senaste uppdateringarna.

Bagage

Vi använder många olika flygbolag till våra resmål. De exakta reglerna för handbagage och incheckat bagage står på flygbolagets webbplats eller i deras app.

Försenat bagage

Skulle ditt bagage bli försenat ska du vid ankomst vända dig till personalen i bagageområdet på flygplatsen och anmäla ditt saknade bagage.

Det är viktigt att du har ditt bagagekvitto när du ska fylla i din PIR-rapport (Property Irregularity Rapport).

Observera att du inte ska lämna bagageområdet förrän du har fyllt i rapporten.

I händelse av försenat bagage ber vi dig kontakta vår samarbetspartner, som ser till att din guide/chaufför väntar på dig.

Försenade eller inställda flyg

Skulle det ske ändringar i samband med din flygreservation före avresa kontaktar vi dig naturligtvis med information om detta.

Uppstår det en flygförsening efter incheckning är det flygbolaget som ansvarar för att boka om din resa. Normalt sett bokar de nästa möjliga avgång och står för eventuell förtäring och övernattning, om det skulle bli nödvändigt.

Vår samarbetspartner ansvarar för att kontrollera eventuella ändringar gällande ankomsttider och väntar naturligtvis på dig, även om ditt flyg är försenat.

Om ett försenat eller inställt flyg innebär att flygbolaget bokar om dig till ett annat flyg efter att du har ankommit till flygplatsen, ber vi dig kontakta oss på TourCompass journummer.

PÅ RESMÅLET
Immigration och tull

Immigration:

När du ankommer till din slutdestination går du genom passkontrollen. Här kontrolleras ditt pass samt eventuella inresedokument och visum. På många platser ska du lämna fingeravtryck och det tas även ett foto av ditt ansikte för biometrisk identifiering. Du kan också få frågor om dina resplaner i landet och eventuellt adressen till ditt övernattningsställe.

 

Tull:
När du har passerat passkontrollen och hämtat upp ditt bagage ska du gå genom tullen. Har du inget att förtulla går du genom ”Nothing to declare”. Har du något att förtulla är det viktigt att du går genom ”Declare”. Det är ditt eget ansvar att kontrollera vilka tullregler som gäller i landet du reser till.

Ankomst

Vid ankomst möts du av en guide/chaufför, som står beredd att ta emot dig med en TourCompass-skylt.

Skulle du mot förmodan inte hitta din guide/chaufför, ber vid dig att kontakta vår samarbetspartner på deras journummer, som framgår av dina resedokument.

In- och utcheckning på hotell

Incheckningstiden är normalt kl. 14 och därför kan du inte räkna med att få ditt rum tidigare.

När du checkar in registrerar receptionisten ofta ditt kreditkort och kan även reservera ett belopp. Det är inte en extra avgift, utan en vanlig rutin på hotell för att garantera betalning av eventuella varor från minibaren eller liknande. När du checkar ut blir beloppet tillgängligt automatiskt på ditt konto om du inte har utnyttjat det.

Det är normalt att hotellen tar en kopia av ditt pass. På några ställen är detta ett krav från de lokala myndigheterna.

Vid avresa är utcheckningstiden normalt sett kl. 10. Ska du resa vidare först på eftermiddagen eller kvällen kan du förvara ditt bagage på hotellet tills du ska resa. Om du istället vill ha en sen utcheckning kan du mot betalning boka detta när du bokar resan.

Restyp och transport

Våra resor till Vietnam är individuella rundresor, men inkluderade utflykter och transfer sker i internationella grupper på 1–14 personer och enbart med TourCompass egna gäster.
De flesta tilläggsturer genomförs med TourCompass egna gäster, men vissa kan ske med andra än TourCompass egna gäster. Detta framgår av beskrivningen.

I händelse av oförutsedda händelser såsom dåligt väder, blockerade vägar eller annat kan det bli nödvändigt att ändra ordningsföljden på sightseeing och utflykter till sevärdheter i dagsprogrammen.

Behöver du hjälp längs vägen?

Vi har ett journummer som är bemannat dygnet runt så att du alltid kan komma i kontakt med oss om det skulle uppstå något oförutsett längs vägen på din resa. Dessutom skickar vi även telefonnummer och jourtelefonnummer till vår samarbetspartner på resmålet. I några fall kan det gå enklare och snabbare att kontakta vår samarbetspartner på grund av tidsskillnader, om du till exempel hamnar i en situation då din upphämtning till en utflykt eller transfer är mer än 15 minuter försenad.

EFTER RESAN
Ris och ros/kontakt

Vi lever av nöjda gäster och vill därför gärna höra av dig efter hemkomst. Skicka ett e-postmeddelande till info@tourcompass.se eller ring oss på 021–372 07 99.

Asien
Mira Lindholm

Mira är vår Asienspecialist och har över 8 års erfarenhet av resor i Asien.

Se öppettider
Måndag - torsdag kl. 10-16
Fredag kl. 10-14