Mån - Fre 9 - 16
Meny
HomePraktisk infoMaldiverna

Praktisk information om Maldiverna

1. Klimat på Maldiverna

Malé:

JAN FEB MAR APR MAJ JUN JUL AUG SEP OKT NOV DEC
Dagstemp. 30 30 31 32 31 31 30 30 30 30 30 30
Nattemp. 25 26 26 26 26 26 26 26 25 25 25 25
Nederbörd mm 90 68 81 129 211 183 161 183 213 229 192 198
Vattentemperatur 28 28 29 30 30 29 29 29 29 29 29 28

Maldiverna har ett tropiskt klimat eftersom det ligger nära ekvatorn. Det innebär att temperaturen ligger på ca 30 grader året runt och vattentemperaturen blir aldrig lägre än 28 grader.

Maldiverna har två klimatperioder – en torrperiod och en regnperiod.

Torrperioden sträcker sig från november till april och är därmed Maldivernas högsäsong. Under de här månaderna är det massor med sol och nästan inga moln. Mängden regn är minimal och luftfuktigheten är därför låg. Havet är lugnt och klart, vilket skapar perfekta förhållanden för dykning och snorkling. Detta beror på den varma och torra Iruvai-monsunen, som blåser in över Maldiverna från nordost.

Regnperioden sträcker sig från maj till oktober. Under den här perioden är temperaturen fortfarande varm, men himlen är molnigare och du kan uppleva regn dagligen. Den sydvästliga Halhangu-monsunen blåser in tropiskt regn över ö-gruppen, särskilt över de sydligaste öarna. Man ska inte förvänta sig heldagsregn, men däremot korta, häftiga regnskurar som följs av sol. På grund av den ökade regnmängden är luftfuktigheten högre under den här perioden. September och oktober är de regnigaste månaderna, och det kan också åska.

2. När ska man resa till Maldiverna?

Man kan resa till Maldiverna året runt.

Om du vill vara säker på att få sol bör du resa under perioden november till april, då det är högsäsong. Vädret under de här månaderna är stabilt, varmt och härligt, och nederbörden är begränsad.

Det går också bra att resa under perioden maj till oktober. Du måste dock vara förberedd på att vädret är mer ostadigt med mindre sol och mycket moln. Du kan förvänta dig häftiga men korta regnskurar. Temperaturerna är dock fortsatt varma och ligger aldrig under 29 grader, precis som vattentemperaturen inte blir lägre än 28 grader.

3. Resevillkor

Läs gärna våra generella resevillkor noga, då dessa är en del av de avtalsvillkor som hör till resor köpta på Asiatours.se. De resor som köpts hos oss omfattas av ”Lagen om paketresor”.

Klicka här för att läsa våra resevillkor.

4. Hjälp med att teckna reseförsäkringar

På vår hemsida under fliken ”försäkring” kan du få all information du behöver.

Klicka här för att gå vidare till vår sida om försäkringar.

5. Vaccinationer

Vi råder dig till att kontakta en läkare, eller en vaccinationscentral. Du kan läsa mera om reglerna för resevaccin på 1177 Vårdguiden.

6. Pass och visum

Precis som vid andra internationella resor måste du ha ett giltigt svenskt pass. Passet ska vara giltigt i minst 6 månader efter vistelsen.

Som svensk medborgare får du ett 30 dagars gratis turistvisum vid inresan.

Reglerna om visum kan kollas på Utrikesdepartementets hemsida.

7. Flygbokning och flygbiljetter

Vi skickar din flygbokning till dig så snart du har beställt din resa. På resplanen kan du se tider och rutt. Det är viktigt att du kontrollerar att ditt namn är rättstavat. Ditt namn på bokningen måste vara likadant som i ditt pass. Om du upptäcker några fel gällande namnen måste du kontakta oss på en gång.

I dag finns det endast elektroniska flygbiljetter (e-biljetter) och du får alltså inte en fysisk flygbiljett att använda när du checkar in på flygplatsen. När du checkar in på flygplatsen ska du använda ditt pass och en bokningsreferens. Bokningsreferensen står i din resplan.

8. Platsreservation, uppgradering och extra benutrymme

Vi rekommenderar att du gör en platsreservation på flyget. Många flygbolag erbjuder möjligheten att uppgradera bokade biljetter till platser med extra utrymme och komfort, t.ex. Economy Comfort hos KLM och Premium Voyageur hos Air France. Det kan du göra via flygbolagets hemsida. De flesta flygbolag har en punkt på menyn som heter ”manage my booking”.  Observera att många flygbolag tar betalt för platsreservation, så se till att ha ditt kreditkort/betalkort redo när du börjar.

Tyvärr finns det inga enhetliga regler för när platsreservationen öppnar. Vi rekommenderar att du försöker göra en platsreservation så tidigt som möjligt så att du kan få reda på när du kan göra en platsreservation, om det inte går att göra direkt. Det är vanligt att platsreservationen öppnar först mellan 72 och 24 timmar före avresa.

9. Servicebrev

När du har köpt en resa genom oss får du vårt servicebrev före avresan. I servicebrevet hittar du viktig information om t.ex. incheckning online, vad du ska göra vid eventuella förseningar samt våra avtalade riktlinjer för dricks. Du hittar också viktiga telefonnummer till vår lokala agent samt vårt nödtelefonnummer.

Därför är det viktigt att du skriver ut servicebrevet och tar med det på resan.

10. Ditt bagage

Vi använder många olika flygbolag och hur många kollin och kilon du får ta med som incheckat bagage och handbagagekan därför variera. Du hittar information om detta på www.checkmytrip.com. Du kan också kontakta oss om du har några frågor.

Se dessutom till att ha alla viktiga och oumbärliga saker i handbagaget. Detta gäller till exempel pass, flygbiljetter, försäkringar, kreditkort, pengar, kamera, men också eventuell information om ditt hälsotillstånd och livsviktig medicin.

Det kan dra kallt från flygplanets luftkonditionering, så ta med dig en tröja eller vindjacka i handbagaget.

11. Ankomst till Maldiverna och transfer till och från resorten

Du landar på Malés flygplats och går igenom passkontrollen, får en inresestämpel och hämtar ditt bagage. I ankomsthallen väntar vår representant med en skylt där ditt namn står. Vår representant följer med dig till speedbåten som tar dig till resorten. Om du ska bo på Summer Island tar transfern ca 45 minuter och om du ska bo på Bandos Island den ca 15 minuter. Vid ankomsten till resorten står de anställda redo att välkomna dig och hjälpa dig att checka in.

Tidpunkten för din speedbåt-transfer tillbaka till flygplatsen i Malé kommer att meddelas dagen före avresan.

12. Tidsskillnad

Tidsskillnaden mellan Sverige och Maldiverna varierar beroende på om Sverige har sommar- eller vintertid.

Sommar: +3 timmar / Vinter: +4 timmar.

13. Språk

På Maldiverna är det officiella språket dhivehi. Man talar också engelska. Du kan dock uppleva att engelska inte är så utbrett på de små lokala öarna.

14. Etikett och kulturella skillnader

Att uppleva skillnader i kultur och etikett är ett av nöjena med att resa och det är viktigt att respektera dessa skillnader.

Maldiverna är muslimskt och det är därför förbjudet att ta med sig produkter med fläskkött och alkohol. Vin, öl och sprit serveras dock på de olika resorterna.

Generellt är klädseln på de olika resorterna mycket avslappnad, men om man åker ut till en lokal ö bör man täcka axlarna och knäna. Det är förbjudet att bada topless.

15. Telefon och internet

Maldivernas internationella landskod är +960. Det kan vara dyrt att ringa hem eller ta emot samtal på Maldiverna. Undersök eventuellt din mobiloperatörs villkor gällande täckning och priser för samtal. Det finns wifi på alla resorter.

16. Elektricitet

På Maldiverna används treskiftskontakter med 220V, de så kallade D & G-kontakterna. De här kontakterna skiljer sig från de vi är vana vid i Sverige, så ta med en adapter.

17. Mat och dryck

Maten på Maldiverna är ett universum av smaker. Här kombineras det bästa från havet i en spännande blandning av inspiration från indisk, lankesisk och arabisk matkultur. Det innebär att du ofta blir serverad fisk marinerad i chili, lime och kokos. Till efterrätt kan du njuta av färsk frukt.

På de olika resorterna serveras massor av goda rätter från hela världen och självklart massor av färsk fisk och skaldjur.

Man kan inte dricka kranvattnet och vi rekommenderar därför vatten på flaska.

18. Helgdagar

Det är alltid en speciell upplevelse att se andra länders traditioner och firanden. Nedan kan du se en översikt över helgdagar, viktiga festivaler och andra särskilda högtider.

Observera att vissa museer och sevärdheter kan ha stängt under dessa dagar.

19. Valuta och betalning

Den lokala valutan på Maldiverna heter maldivisk rufiyaa (MVR). På alla resorter är priserna angivna i USD eller EUR och man kan betala med alla vanliga kreditkort. Därför är det inte nödvändigt att växla till den lokala valutan.

Allt du köper under din vistelse kommer att läggas till på din rumsräkning, som du betalar på avresedagen.

20. Prisnivå

Prisnivån på Maldiverna är hög, eftersom nästan alla varor är importerade. Detta gäller särskilt dryckesvaror, såsom vatten, läsk, öl, vin och sprit.

21. Shopping

De flesta resorter har en liten butik, där man kan köpa kläder, badkläder, souvenirer, böcker, snorkelutrustning mm.

22. Dricks

Det är frivilligt att ge dricks.

På Maldiverna ingår en serviceavgift i allt du köper – allt från mat och dryck till utflykter och snorkelutrustning. Det är dock uppskattat om man ger servitriser og bagagebärare dricks.

Nedan finns en vägledande guide:

  • Bagagebärare – USD 1 per väska/resväska
  • Servitris – USD 2 per dag

Om du även vill ge dricks till resten av resortens anställda kan du göra det när du checkar ut, och det är också möjligt att få det draget på ditt kreditkort. De olika resorterna har en gemensam drickskassa, så alla medarbetare får en del av dricksen.

Dricksen i vår guide anges i USD, men lämnas i den lokala valutan på resmålet.

23. Säkerhet

Maldiverna är generellt ett säkert land att resa i och brottsligheten är mycket låg. Den plats där det är störst risk att utsättas för brott är i huvudstaden Malé. På de många små paradisöarna kan du njuta av det enkla, härliga livet. Följ alltid resortens råd och rekommendationer gällande säkerhet.

24. Ramadan

Ramadan är den muslimska fastemånaden och under den här perioden fastar lokalbefolkningen från soluppgång till solnedgång. Ramadan kommer inte att påverka dig eller din vistelse på de olika resorterna.

Visa respekt om du besöker en lokal ö under den här perioden och ta hänsyn genom att vara lite mer diskret än vad du brukar. Det förväntas också att du visar hänsyn genom att inte äta, dricka eller röka på offentliga platser.

25. Resande med begränsad rörlighet

OBS, denna resa är generellt inte anpassad för personer med begränsad rörlighet. Kontakta oss gärna för information om möjligheterna i förhållande till dina specifika behov.

Har du frågor?

Kontakta våra experter nu:
08-124 103 68
info@asiatours.se

Öppettider:
Alla vardagar kl. 9-16.

Populära rundresor
Balis höjdpunkter
Balis höjdpunkter
Få oförglömliga upplevelser.
 

Nyhetsbrev

Relevanta nyheter och bra erbjudanden!

Vi använder cookies till statistik och riktad marknadsföring hos tredjepart.
Du accepterar detta genom att klicka här.
Läs mer här.