TRYGGHETSGARANTI - LÄS MER

Praktisk information om Kina

Praktisk information om Kina
Praktisk information om Kina

Praktisk information om Kina

KLIMAT
Bästa restid

Kina är ett av världens största länder och därför är det stor skillnad på klimatet beroende på var i landet du befinner dig. Norra Kina ligger i den tempererade klimatzonen, medan de södra delarna av landet har såväl subtropiskt som tropiskt klimat.

Generellt sett har Kina fyra årstider precis som Sverige:

  • Vår: mars till maj
  • Sommar: juni till augusti
  • Höst: september till oktober
  • Vinter: november till februari

De enskilda årstiderna kan dock variera något beroende på vilket område det handlar om.

Beijing:
Beijing ligger i den tempererade klimatzonen.

Vintern är kall och torr, medan sommaren är fuktig och varm. På våren och hösten är det mycket lite regn och milda temperaturer. Den kallaste månaden är januari, medan det faller mest regn i juli och augusti.

Väderstatistik för Beijing: JAN FEB MAR APR MAJ JUN JUL AUG SEP OKT NOV DEC
Genomsnittlig max. temperatur  2 4 11 20 26 30 31 30 26 19 10 3
Genomsnittlig min. temperatur  -9 -7 -1 7 13 18 22 20 14 7 0 -7
Nederbörd mm  3 6 9 26 29 71 176 182 49 19 6 2

Xi’an:
Xi’an ligger i den tempererade klimatzonen.

Precis som i Beijing är vintern kall och torr och tidvis dimmig, medan sommaren bjuder på riktigt varmt och fuktigt väder. Vår och höst är förhållandevis torra och det regnar mest i slutet av sommaren/början på hösten.

Väderstatistik för Xi’an: JAN FEB MAR APR MAJ JUN JUL AUG SEP OKT NOV DEC
Genomsnittlig max. temperatur 5 8 13 21 26 30 31 30 25 20 12 6
Genomsnittlig min. temperatur -4 -2 3 9 14 19 21 20 16 10 3 -3
Nederbörd mm 10 10 40 40 70 60 100 70 110 60 20 10

Shanghai:
Shanghai ligger i den tropiska klimatzonen.

Vintern här är torr och kall, men något mildare än i exempelvis Beijing. Det snöar sällan, även om nattemperaturen ofta sjunker under fryspunkten. Sommaren bjuder på mycket varma temperaturer, som ibland överstiger 40 grader. Dessutom präglas sommarmånaderna av kraftiga regnbyar. I gengäld bjuder vår och höst normalt på torrt väder med behagliga temperaturer. Du ska dock vara uppmärksam på att temperaturerna kan skifta snabbt under hösten.

Väderstatistik för Shanghai: JAN FEB MAR APR MAJ JUN JUL AUG SEP OKT NOV DEC
Genomsnittlig max. temperatur 8 9 13 19 24 27 32 32 27 22 17 11
Genomsnittlig min. temperatur 0 2 5 11 16 20 25 25 20 15 9 2
Nederbörd mm 39 59 81 102 115 152 128 133 156 61 51 35

Chengdu:
Chengdu (Sichuan-provinsen i sydvästra Kina) ligger i den subtropiska klimatzonen.

Här är klimatet milt och temperaturen under de kallaste månaderna är förhållandevis behaglig.

Vädret är varmast och fuktigast under sommarmånaderna, i synnerhet i juli och augusti, och det kan bli ganska kvavt. Vintern blir inte lika kall som på andra platser, men vädret kan präglas av dimma och hög luftfuktighet vilket kan få det att kännas kallare. Våren är inledningsvis mild, men blir stadigt varmare. På motsvarande sätt startar hösten varm, men blir stadigt mildare. För både vår och höst gäller det att vädret är ombytligt och att varma dagar snabbt kan ersättas av kyligare dagar – och tvärtom.

Väderstatistik för Chengdu: JAN FEB MAR APR MAJ JUN JUL AUG SEP OKT NOV DEC
Genomsnittlig max. temperatur 10 11 15 21 26 28 29 29 25 21 16 11
Genomsnittlig min. temperatur 3 5 8 12 17 21 22 22 18 15 10 4
Nederbörd mm 10 20 20 50 100 110 200 190 130 40 20 10

Yangshuo:
Yangshuo (Guanxi-provinsen – en av Kinas sydligaste provinser) ligger i den subtropiska klimatzonen.

Generellt är Yangshuo lite varmare än Shanghai, men får mycket mer regn. Vintermånaderna är årets torraste och präglas av milda temperaturer, medan det om sommaren och stora delar av våren faller mycket regn. Hösten är förhållandevis varm och det regnar lite mer än under vintermånaderna.

Väderstatistik för Yangshuo: JAN FEB MAR APR MAJ JUN JUL AUG SEP OKT NOV DEC
Genomsnittlig max. temperatur 11 14 17 23 28 30 33 33 31 27 21 15
Genomsnittlig min. temperatur 4 8 11 16 20 23 24 24 21 17 11 6
Nederbörd mm 53 81 114 224 312 293 200 186 83 85 69 44
VIKTIG INFORMATION OM DIN RESA
Pass och visum

Som svensk medborgare ska du ha ett giltigt, svenskt pass. Passet ska vara giltigt i minst 6 månader från dagen, då du lämnar Kina.

Observera att ett pass som anmälts försvunnet men sedan hittats kan medföra problem och du kan i värsta fall nekas inresa i Kina. Vi rekommenderar därför att du ansöker om ett nytt pass före avresan om du har råkat ut för detta.

Som svensk medborgare måste du ha visum till Kina. Ett turistvisum utställs av Chinese Visa Application Service Center i Stockholm eller i Göteborg och gäller i 3 månader från utställningsdatum.

Du kan få en överblick över priserna här.

Du kan som tidigast ansöka om visum 3 månader före avresan och senast 1 månad före avresan.

Innan du kommer igång med själva visumansökan rekommenderar vi att du noggrant går igenom ansökningsguiden steg för steg. Du kan hitta guiden här for Stockholm och här för Göteborg.

När du påbörjar din visumansökan ska du ha följande saker redo:

  • Ditt pass
  • En digital passbild som uppfyller de specifika kraven. Läs mer här
  • Ditt inbjudningsbrev som du får från oss tillsammans med till resebekräftelse

Visumansökan fylls i online på följande länk för Stockholm: Visum till Kina

Visumansökan fylls i online på följande länk för Göteborg: Visum till Kina

Ansökan består av 10 delar. Du ska bland annat ladda upp ett digitalt passbild, fylla i personuppgifter, utbildnings- och arbetsrelaterade uppgifter, tidigare reseaktivitet samt ange vår samarbetspartners licensnummer och adressen för dina övernattningsplatser, vilket kommer att framgå i din inbjudan.

När du är klar med ansökan ska du boka en tid för ett personligt möte på visumcentret i Stockholm eller i Göteborg, vilket du kan göra här för Stockholm och här for Göteborg. Adressen i Stockholm är Karlavägen 108 och adressen i Göteborg är Folkungagatan 14-18. Det är öppet alla vardagar kl. 9.00–15.00. Observera att visumcentret är stängt på svenska och kinesiska helgdagar. Du kan läsa mer om visumcentrets öppettider och kinesiska helgdagar här för Stockholm och här för Göteborg.

Före ditt personliga möte ska du komma ihåg att skriva ut din visumansökan. Denna ska tas med till visumcentret tillsammans med mötesbekräftelsen, en kopia av foto- och uppgiftssidan av ditt pass, en fysisk passbild i färg, en kopia av din inbjudan och en kopia av din flygbiljett.

Före mötet ska du även bestämma om du vill hämta ditt visum när det är klart eller om du vill få det skickat med posten. Om du väljer att få det skickat med posten ska du komma ihåg att ta med ett kuvert med ditt namn, adress, förbetalt porto och spårningsnummer.

När du kommer till visumcentret går du direkt till incheckningsdisken. Här blir du tilldelad en kölapp. När ditt nummer blir utropat går du direkt till rätt disk. Här är det viktigt att du direkt meddelar om du vill få ditt visum skickat med posten och överlämnar kuvertet med namn, adress, förbetalt porto och spårningsnummer. Efter att du har lämnat alla dina medhavda dokument och svarat på eventuella frågor kommer du att få lämna fingeravtryck, om du är mellan 14 och 70 år och om du inte har ansökt om kinesiskt visum under de senaste 5 åren. Därefter blir du tilldelad en kölapp till betalningsdisken. Betalningen ska ske samma dag som du lämnar in visumansökan. Det finns möjlighet att betala med både kontanter och kort. Efter att du har betalat får du ett kvitto, en så kallad ”pick-up form”, som ska tas med när du hämtar ditt visum, om du inte får det skickat med posten.

Du kan hålla koll på hur långt ditt visum har kommit i processen och när det är färdigbehandlat för avhämtning eller avsändning här.

Om du själv har fått förhinder och inte kan hämta ut ditt visum kan en vän eller familjemedlem göra det. Skriv en fullmakt och se till att personen får en kopia av det kvitto som ska användas vid avhämtningen. Personen som hämtar ditt visum ska kunna uppvisa foto-id.

När du får ditt visum ska du kontrollera att all information stämmer.

Du kan även läsa mer om visumreglerna på utrikesministeriets hemsida.

Du är självklart alltid välkommen att kontakta oss om du har frågor.

Resedokument

Innan avresa skickas ett dokument till dig med kontaktuppgifter till TourCompass.se och vår lokala samarbetspartner i Kina, din resplan och en voucher för din resa som bekräftar att du har beställt och betalat dina hotellövernattningar, utflykter och transfer. Kom ihåg att ta med dessa på resan.

Involverar din resa inrikesflygningar eller tågresor i Kina är det vår samarbetspartner som bokar och ställer ut biljetterna, som du får på resmålet av din guide.

Vi rekommenderar att du laddar ner appen WhatsApp till din mobil och lägger till vår samarbetspartners telefonnummer. Då kan du skicka meddelanden och ringa dem gratis när du har tillgång till wifi.

Vaccinationer

Vi rekommenderar att du kontaktar en specialläkare, din husläkare eller en auktoriserad vaccinationsklinik för information om vaccinationer. Du kan också läsa mer om reglerna för resevaccinationer hër.

Observera reglerna som gäller för gula febern – i synnerhet om du reser in via ett annat land, där gula febern finns. Vissa länder har krav på bevis om vaccination mot gula febern vid inresa. Därför ska du alltid ha med dig ditt vaccinationsbevis i handbagaget när du reser.

 

Covid-19

Det finns i dagsläget inget krav på covid-19-vaccination för att resa in i Kina. Dessa regler kan dock ändras med kort varsel. Det är ditt eget ansvar att undersöka dessa regler innan avresa.

Observera att det kan finnas särskilda covid-19-krav på de flygplatser där du mellanlandar på väg till och från Kina. Det är ditt eget ansvar att undersöka detta innan avresa.

Du är alltid välkommen att kontakta oss om du har några frågor.

Resevillkor

Läs gärna våra generella resevillkor noga, då dessa är en del av de avtalsvillkor som hör till resor köpta på TourCompass. De resor som köpts hos oss omfattas av lagen om paketresor.

Klicka här för att läsa våra resevillkor.

Reseförsäkringar

Vi rekommenderar alltid att du har en bra reseförsäkring när du ska ge dig iväg på din drömresa. Dessutom är det en riktigt bra idé att teckna ett avbeställningsskydd.

Klicka här för att gå till vår sida om försäkring, där du kan läsa våra rekommendationer.

FÖRE RESAN
Valuta, prisnivå och dricks

Valutan i Kina heter yuan renminbi (CNY). Du hittar den aktuella kursen på yuan renminbi här.

Visa och Mastercard kan i stort sett bara användas på hotell så se alltid till att ha med dig kontanter. Uttagsautomater finns i de flesta städer, men det är långt mellan uttagsautomater som godtar internationella kreditkort. Banker vars uttagsautomater godkänner internationella kreditkort är: Bank of China, China Merchant’s Bank och ICBC.

Dricks välkomnas, men det är upp till dig om du vill ge dricks. Du kan ge så mycket eller så lite som du vill. Nedan finns vägledande nivåer:

  • Guide: 35–70 CNY per dag och person beroende på levererad service
  • Chaufför: 15–35 CNY per dag och person beroende på levererad service
  • Piccolo: 7–15 CNY per väska
  • Städpersonal: 15 CNY per rum och dag
  • Restauranger: På internationella restauranger kan du lägga 10–35 CNY på bordet när du går, om servicen var bra och maten god. På små lokala restauranger och i gatukök förväntas du inte lämna dricks.
Mat och allergier

På de allra flesta av våra resmål kan vi ta hänsyn till allergier, samt allergener eller särskilda preferenser i fråga om mat, men då är det viktigt att du upplyser oss om detta när du bokar resan.

Telefoni, wifi och elektricitet

Telefon och wifi:

Det är dyrt att använda data och roaming i utlandet, såvida det inte ingår i ditt mobilabonnemang. Du kan kontakta ditt mobilbolag och höra vilka tjänster som ingår i ditt abonnemang samt vilka priser som gäller för dig vid utomlandsresor.

Om data och roaming i utlandet inte ingår i ditt abonnemang rekommenderar vi att du använder wifi när du är på ditt hotell eller på restaurang.

Tänk dock på att internet i Kina är kraftigt censurerat och blockerar tillgång till en rad västerländska medier, bland annat Google, YouTube, Facebook, Instagram, Twitter, HBO, Netflix m.m. För att få tillgång till dessa medier rekommenderar vi att du laddar ner en VPN-anslutning i App Store eller Google Play på din mobil.

Elektricitet:

Kina använder 220 volt. Vi rekommenderar att du tar med en adapter, då de kinesiska kontakterna kan vara med både två och tre runda eller platta stift.

Packlista

Packa alltid alla viktiga och oumbärliga saker i ditt handbagage. Detta gäller till exempel pass, visum, vaccinationskort, kreditkort, pengar, försäkringsdokument, resedokument, dator och mobiltelefon samt eventuell information om ditt hälsotillstånd och livsviktig medicin.

 

Besök i tempel

När du besöker tempel är det stränga krav på din klädsel. Du får inte visa knän och axlar, dina kläder får inte vara genomskinliga och du ska ta av dig skorna.

Införande av växtprodukter till EU

Det är inte tillåtet för resande att införa växter, frön, frukter och andra växtprodukter vid reser till länder utanför EU utan att dessa medföljs av ett sundhetscertifikat. Reglerna gäller även för mindre mängder av växter och växtprodukter.

Du kan läsa mer om reglerna här.

Resande med nedsatt rörlighet

Vi ber dig uppmärksamma att våra resor generellt inte är lämpade för rörelsehindrade personer. Kontakta oss gärna för information om möjligheterna i förhållande till dina specifika behov.

FLYGRESAN
Flygbiljetter

De flesta flygbolag har elektroniska flygbiljetter (e-biljetter).

Det är viktigt att du kontrollerar ditt namn efter stavfel, då ditt namn på bokningen ska vara identiskt med namnet i ditt pass. Kontakta oss så fort som möjligt om du måste korrigera namnet på bokningen. Observera att detta kan medföra en avgift från flygbolaget.

Platsreservation

Flygbolaget kommer ett tilldela dig en plats ombord på flyget när du checkar in. Om du har specifika önskemål om placering på flygplanet kan du göra en platsreservation på flygbolagets webbplats eller i deras app. Observera att de flesta flygbolag kräver betalning för en platsreservation.

Det varierar när flygbolagen öppnar för platsreservation, men som huvudregel kan du boka plats från då du bokar resan till 48 timmar innan avgång.

Vi ber dig dessutom uppmärksamma att flygbolaget förfogar över alla platser på flyget och att de därför har rätt att genomföra ändringar i reservationen.
Gör du ingen platsreservation innan avresa kommer flygbolaget att tilldela dig en plats när du checkar in.

Incheckning

Vid incheckning använder du ditt pass och din bokningsreferens, som framgår av din resplan.

Vi rekommenderar att du laddar ner flygbolagets app till din telefon. I appen har du möjlighet att checka in online, normalt 24–48 timmar före avresa. Här kan du även hålla dig uppdaterad om flygändringar och annan viktig information om din flygresa.

Observera att flygtiderna kan ändras i förhållande till den resplan du fick när du bokade resan. Det är alltid flygtiderna i flygbolagets app eller på flygbolagets webbplats som gäller.

På flygplatsen

Vi rekommenderar att du är på flygplatsen senast 2 timmar före avresa. Du kan med fördel gå in på flygbolagets webbplats för att få de senaste uppdateringarna.

Bagage

Vi använder många olika flygbolag till våra resmål. De exakta reglerna för handbagage och incheckat bagage står på flygbolagets webbplats eller i deras app.

Försenat bagage

Skulle ditt bagage bli försenat ska du vid ankomst vända dig till personalen i bagageområdet på flygplatsen och anmäla ditt saknade bagage.

Det är viktigt att du har ditt bagagekvitto när du ska fylla i din PIR-rapport (Property Irregularity Rapport).

Observera att du inte ska lämna bagageområdet förrän du har fyllt i rapporten.

I händelse av försenat bagage ber vi dig kontakta vår samarbetspartner, som ser till att din guide/chaufför väntar på dig.

Försenade eller inställda flyg

Skulle det ske ändringar i samband med din flygreservation före avresa kontaktar vi dig naturligtvis med information om detta.

Uppstår det en flygförsening efter incheckning är det flygbolaget som ansvarar för att boka om din resa. Normalt sett bokar de nästa möjliga avgång och står för eventuell förtäring och övernattning, om det skulle bli nödvändigt.

Vår samarbetspartner ansvarar för att kontrollera eventuella ändringar gällande ankomsttider och väntar naturligtvis på dig, även om ditt flyg är försenat.

Om ett försenat eller inställt flyg innebär att flygbolaget bokar om dig till ett annat flyg efter att du har ankommit till flygplatsen, ber vi dig kontakta oss på TourCompass journummer.

PÅ RESMÅLET
Immigration och tull

Immigration:

När du ankommer till din slutdestination går du genom passkontrollen. Här kontrolleras ditt pass samt eventuella inresedokument och visum. På många platser ska du lämna fingeravtryck och det tas även ett foto av ditt ansikte för biometrisk identifiering. Du kan också få frågor om dina resplaner i landet och eventuellt adressen till ditt övernattningsställe.

 

Tull:
När du har passerat passkontrollen och hämtat upp ditt bagage ska du gå genom tullen. Har du inget att förtulla går du genom ”Nothing to declare”. Har du något att förtulla är det viktigt att du går genom ”Declare”. Det är ditt eget ansvar att kontrollera vilka tullregler som gäller i landet du reser till.

Ankomst

Vid ankomst möts du av en guide/chaufför, som står beredd att ta emot dig med en TourCompass-skylt.

Skulle du mot förmodan inte hitta din guide/chaufför, ber vid dig att kontakta vår samarbetspartner på deras journummer, som framgår av dina resedokument.

In- och utcheckning på hotellet

Incheckningstiden är normalt kl. 14 och därför kan du inte räkna med att få ditt rum tidigare.

När du checkar in registrerar receptionisten ofta ditt kreditkort och kan även reservera ett belopp. Det är inte en extra avgift, utan en vanlig rutin på hotell för att garantera betalning av eventuella varor från minibaren eller liknande. När du checkar ut blir beloppet tillgängligt automatiskt på ditt konto om du inte har utnyttjat det.

Det är normalt att hotellen tar en kopia av ditt pass. På några ställen är detta ett krav från de lokala myndigheterna.

Vid avresa är utcheckningstiden normalt sett kl. 10. Ska du resa vidare först på eftermiddagen eller kvällen kan du förvara ditt bagage på hotellet tills du ska resa. Om du istället vill ha en sen utcheckning kan du mot betalning boka detta när du bokar resan.

Restyp och transport

Våra resor till Kina är individuella rundresor, men utflykter och transfer sker i internationella grupper på 1–14 personer och enbart med TourCompass egna gäster.

I händelse av oförutsedda händelser såsom dåligt väder, blockerade vägar eller annat kan det bli nödvändigt att ändra ordningsföljden på sightseeing och utflykter till sevärdheter i dagsprogrammen.

Offentliga toaletter:

Toaletterna i Kina kan vara en upplevelse i sig. På hotell och internationella restauranger finns västerländska toaletter, men på de flesta offentliga toaletterna ska du vara beredd på traditionella kinesiska toaletter där man får sitta på huk och uträtta sina behov. På vissa platser finns det toalettbås med lås men på andra platser kan du råka ut för att det inte finns någon dörr. Observera att det inte alltid finns toalettpapper och tvål på de offentliga toaletterna så vi rekommenderar att du själv tar med toalettpapper eller ett paket våtservetter och handsprit.

Behöver du hjälp längs vägen?

Vi har ett journummer som är bemannat dygnet runt så att du alltid kan komma i kontakt med oss om det skulle uppstå något oförutsett längs vägen på din resa. Dessutom skickar vi även telefonnummer och jourtelefonnummer till vår samarbetspartner på resmålet. I några fall kan det gå enklare och snabbare att kontakta vår samarbetspartner på grund av tidsskillnader, om du till exempel hamnar i en situation då din upphämtning till en utflykt eller transfer är mer än 15 minuter försenad.

EFTER RESAN
Ris och ros/kontakt

Vi lever av nöjda gäster och vill därför gärna höra av dig efter hemkomst. Skicka ett e-postmeddelande till info@tourcompass.se eller ring oss på 021–372 07 99.

Asien
Mira Lindholm

Mira är vår Asienspecialist och har över 8 års erfarenhet av resor i Asien.

Se öppettider
Måndag - torsdag kl. 10-16
Fredag kl. 10-14