TRYGGHETSGARANTI - LÄS MER

Praktisk information om Kambodja

Praktisk information om Kambodja
Praktisk information om Kambodja

Praktisk information om Kambodja

KLIMAT
Bästa restid

Kambodja ligger i den tropiska klimatzonen, där varken temperaturer eller solskenstimmar varierar så mycket under året. Landet präglas av de tropiska monsunerna och delas upp i en torrperiod och en regnperiod, som var och en har sin egen charm.

Torrperioden varar från november till april och är den perfekta tiden för att besöka Kambodjas kuststäder eller de tropiska öarna. Säsongen bjuder på varma och behagliga temperaturer och långa perioder med sol. Även om det är förhållandevis torrt under denna period kan det fortfarande förekomma enstaka regnbyar.

Regnperioden varar från maj till oktober och är den optimala tiden för att uppleva Kambodjas natur då den är extra grön och frodig. De varma temperaturerna förblir oförändrade, men regnet skapar en hög luftfuktighet. I synnerhet de sista månaderna av regnperioden har mycket nederbörd, men gemensamt för hela säsongen är att regnet faller i korta regnskurar.

Även om du kan besöka Kambodja året runt bör du vara uppmärksam på att små landsvägar i de mer avsides liggande områdena, kan vara oframkomliga under de sista två månaderna av regnperioden.

Väderstatistik för Siem Reap: JAN FEB MAR APR MAJ JUN JUL AUG SEP OKT NOV DEC
Genomsnittlig max. temperatur 31 33 34 35 34 33 32 32 31 31 31 30
Genomsnittlig min. temperatur 22 24 25 26 26 26 26 26 26 25 24 22
Nederbörd i mm 1 9 28 64 146 166 186 224 250 215 61 7
Väderstatistik för Kratie: JAN FEB MAR APR MAJ JUN JUL AUG SEP OKT NOV DEC
Genomsnittlig max. temperatur 32 34 35 36 34 33 31 32 31 31 31 31
Genomsnittlig min. temperatur 20 22 23 25 24 24 24 24 24 23 21 20
Nederbörd i mm 6 12 32 93 228 222 294 249 299 192 67 13
Väderstatistik för Phnom Penh: JAN FEB MAR APR MAJ JUN JUL AUG SEP OKT NOV DEC
Genomsnittlig max. temperatur 31 32 34 35 34 33 32 32 31 30 30 30
Genomsnittlig min. temperatur 21 22 23 26 26 24 24 26 25 24 23 22
Nederbörd i mm 26 12 58 101 112 177 196 172 249 319 135 80
Väderstatistik för Kep: JAN FEB MAR APR MAJ JUN JUL AUG SEP OKT NOV DEC
Genomsnittlig max. temperatur 30 31 31 32 31 31 30 30 30 30 30 30
Genomsnittlig min. temperatur 22 22 24 25 25 25 24 24 24 24 23 22
Nederbörd i mm 18 28 85 141 221 236 349 346 299 268 145 52
Genomsnittlig havstemperatur 28 28 29 30 31 30 30 29 29 29 29 29
Väderstatistik för Koh Rong: JAN FEB MAR APR MAJ JUN JUL AUG SEP OKT NOV DEC
Genomsnittlig max. temperatur 31 31 32 34 32 31 30 31 31 31 31 32
Genomsnittlig min. temperatur 24 25 25 25 27 26 26 25 25 25 24 24
Nederbörd i mm 28 25 50 125 207 253 341 377 321 290 138 54
Genomsnittlig havstemperatur 28 28 28 30 30 30 29 29 29 29 30 29

 

VIKTIG INFORMATION OM DIN RESA
Pass och visum

Som svensk medborgare behöver du ett visum till Kambodja. Precis som vid andra internationella resor måste du ha ett giltigt svenskt pass. Passet ska vara giltigt i minst 6 månader efter utresa från Kambodja.

Som svensk medborgare kan du få visum på två sätt: Antingen elektroniskt eller vid ankomsten till Kambodja.

Läs mer om hur du ansöker om elektroniskt visum här: E-visa Kambodja. Priset för ett elektroniskt visum är 30 USD + en avgift på 6 USD och ska betalas med kreditkort. Ditt visum kommer att skickas via e-post och ska skrivas ut och tas med till Kambodja. Observera att ditt visum gäller 3 månader efter utfärdandedatumet och att din inresa i Kambodja därför ska ske inom denna tidsrymd. Ditt visum gäller 30 dagar från inresedatumet.

E-visumet kostar 30 USD + en avgift på 6 USD per person och betalas online när du skickar in din ansökan, så se till att ha ditt kreditkort till hands när du börjar. Du kommer sedan att få en bekräftelse med en referensnummer. Detta nummer ska användas för att kontrollera statusen för din ansökan, etc. Klicka här.

När din ansökan är godkänd skickas ditt e-visum till dig via e-post. Observera att ditt e-visum är giltigt i 3 månader från utfärdandedatumet. Ditt e-visum bör skrivas ut och presenteras vid ankomsten till Kambodja.

Om du väljer att skaffa ett visum vid ankomsten till Kambodja bör du ta med ditt pass, ett passfoto och 30 USD i kontanter.

Observera: Om du åker från Chau Doc i Vietnam till Phnom Penh i Kambodja godkänns inte elektroniskt visum, och du kan därför endast skaffa visum vid ankomst till hamnen i Kambodja.

Reglerna om visum kan kollas på Utrikesdepartementets hemsida.

Du är självklart alltid välkommen att kontakta oss om du har frågor.

Resedokument

Innan avresa skickas ett dokument till dig med kontaktuppgifter till TourCompass.se och vår lokala samarbetspartner i Kambodja, din resplan och en voucher för din resa som bekräftar att du har beställt och betalat dina hotellövernattningar, utflykter och transfer. Kom ihåg att ta med dessa på resan.

Involverar din resa inrikesflygningar eller transfer med speedbåt i Kambodja det vår samarbetspartner som bokar och ställer ut biljetterna, som du får på resmålet av din guide.

Vi rekommenderar att du laddar ner appen WhatsApp till din mobil och lägger till vår samarbetspartners telefonnummer. Då kan du skicka meddelanden och ringa dem gratis när du har tillgång till wifi.

Vaccinationer

Vi rekommenderar att du kontaktar en specialläkare, din husläkare eller en auktoriserad vaccinationsklinik för information om vaccinationer. Du kan också läsa mer om reglerna för resevaccinationer her.

Observera reglerna som gäller för gula febern – i synnerhet om du reser in via ett annat land, där gula febern finns. Vissa länder har krav på bevis om vaccination mot gula febern vid inresa. Därför ska du alltid ha med dig ditt vaccinationsbevis i handbagaget när du reser.

 

Covid-19

Det finns i dagsläget inget krav på covid-19-vaccination för att resa in i Kambodja. Dessa regler kan dock ändras med kort varsel. Det är ditt eget ansvar att undersöka dessa regler innan avresa.

Observera att det kan finnas särskilda covid-19-krav på de flygplatser där du mellanlandar på väg till och från Kambodja. Det är ditt eget ansvar att undersöka detta innan avresa.

Du är alltid välkommen att kontakta oss om du har några frågor.

Resevillkor

Läs gärna våra generella resevillkor noga, då dessa är en del av de avtalsvillkor som hör till resor köpta på TourCompass. De resor som köpts hos oss omfattas av ”Lagen om paketresor”.

Klicka här för att läsa våra resevillkor.

Reseförsäkringar

Vi rekommenderar alltid att du har en bra reseförsäkring när du ska ge dig iväg på din drömresa. Dessutom är det en riktigt bra idé att teckna ett avbeställningsskydd.

Klicka her för att gå till vår sida om försäkring, där du kan läsa mer om våra rekommendationer.

FÖRE RESAN
Valuta, prisnivå och dricks

Valutan i Kambodja heter riel (KHR). Du hittar den aktuella kursen på riel här.

Observera att riel är en skyddad valuta, vilket innebär att den inte kan köpas på förhand och att du kan växla först i Kambodja.

Visa och Mastercard kan användas på hotell, de flesta restauranger och i butiker i städer som Phnom Penh, Siem Reap och Sihanoukville, där det även finns uttagsautomater. Utanför dessa städer är uttagsautomater sällsynta och du kan inte betala med kreditkort på så många platser utöver hotell.

Få en idé om prisnivån i Kambodja här.

Dricks välkomnas, men det är upp till dig om du vill ge dricks. Du kan ge så mycket eller så lite som du vill. Nedan finns vägledande nivåer:

  • Guide: 21 000–42 000 KHR per dag och person beroende på levererad service
  • Chaufför: 9 000–21 000 KHR per dag och person beroende på levererad service
  • Piccolo: 5 000–10 000 KHR per rum
  • Städpersonal: Minst 5 000 KHR per rum och dag
  • Restauranger: På internationella restauranger ingår dricks ofta i priset och då står det ”10 % service charge” på notan. Därför behöver du inte lägga till något extra. Om dricks inte ingår i priset kan du själv lägga KHR 5,000– KHR 10,000, om servicen har varit bra och maten god. På lokala restauranger och gatukök förväntas du inte ge dricks, men du kan lämna några småmynt när du går.
Mat och allergier

På de allra flesta av våra resmål kan vi ta hänsyn till allergier, samt allergener eller särskilda preferenser i fråga om mat, men då är det viktigt att du upplyser oss om detta när du bokar resan.

Telefoni, wifi och elektricitet

Telefon och wifi:

Det är dyrt att använda data och roaming i utlandet, såvida det inte ingår i ditt mobilabonnemang. Du kan kontakta ditt mobilbolag och höra vilka tjänster som ingår i ditt abonnemang samt vilka priser som gäller för dig vid utomlandsresor.

Om data och roaming i utlandet inte ingår i ditt abonnemang rekommenderar vi att du använder wifi när du är på ditt hotell eller på restaurang. Då kan du ringa och skriva gratis hem via olika tjänster såsom Facetime, Messenger och WhatsApp. Du kan även köpa ett lokalt SIM-kort inklusive data vid ankomst.

Elektricitet:

Kambodja har inte standardiserad ström eller standardiserade uttag. Därför kan du uppleva allt från 110 till 230 volt. Det är viktigt att du tar med en adapter, då de kambodjanska kontakterna kan vara med två runda eller tre platta stift.

Packlista

Packa alltid alla viktiga och oumbärliga saker i ditt handbagage. Detta gäller till exempel pass, visum, vaccinationskort, kreditkort, pengar, försäkringsdokument, resedokument, dator och mobiltelefon samt eventuell information om ditt hälsotillstånd och livsviktig medicin.

 

Besök i tempel

När du besöker tempel är det stränga krav på din klädsel. Du får inte visa knän och axlar, dina kläder får inte vara genomskinliga och du ska ta av dig skorna.

Införande av växtprodukter till EU

Det är inte tillåtet för resande att införa växter, frön, frukter och andra växtprodukter vid reser till länder utanför EU utan att dessa medföljs av ett sundhetscertifikat. Reglerna gäller även för mindre mängder av växter och växtprodukter.

Du kan läsa mer om reglerna här.

Resande med nedsatt rörlighet

Vi ber dig uppmärksamma att våra resor generellt inte är lämpade för rörelsehindrade personer. Kontakta oss gärna för information om möjligheterna i förhållande till dina specifika behov.

FLYGRESAN
Flygbiljetter

De flesta flygbolag har elektroniska flygbiljetter (e-biljetter).

Det är viktigt att du kontrollerar ditt namn efter stavfel, då ditt namn på bokningen ska vara identiskt med namnet i ditt pass. Kontakta oss så fort som möjligt om du måste korrigera namnet på bokningen. Observera att detta kan medföra en avgift från flygbolaget.

Platsreservation

Flygbolaget kommer ett tilldela dig en plats ombord på flyget när du checkar in. Om du har specifika önskemål om placering på flygplanet kan du göra en platsreservation på flygbolagets webbplats eller i deras app. Observera att de flesta flygbolag kräver betalning för en platsreservation.

Det varierar när flygbolagen öppnar för platsreservation, men som huvudregel kan du boka plats från då du bokar resan till 48 timmar innan avgång.

Vi ber dig dessutom uppmärksamma att flygbolaget förfogar över alla platser på flyget och att de därför har rätt att genomföra ändringar i reservationen.
Gör du ingen platsreservation innan avresa kommer flygbolaget att tilldela dig en plats när du checkar in.

Incheckning

Vid incheckning använder du ditt pass och din bokningsreferens, som framgår av din resplan.

Vi rekommenderar att du laddar ner flygbolagets app till din telefon. I appen har du möjlighet att checka in online, normalt 24–48 timmar före avresa. Här kan du även hålla dig uppdaterad om flygändringar och annan viktig information om din flygresa.

Observera att flygtiderna kan ändras i förhållande till den resplan du fick när du bokade resan. Det är alltid flygtiderna i flygbolagets app eller på flygbolagets webbplats som gäller.

På flygplatsen

Vi rekommenderar att du är på flygplatsen senast 2 timmar före avresa. Du kan med fördel gå in på flygbolagets webbplats för att få de senaste uppdateringarna.

Bagage

Vi använder många olika flygbolag till våra resmål. De exakta reglerna för handbagage och incheckat bagage står på flygbolagets webbplats eller i deras app.

Försenat bagage

 Skulle ditt bagage bli försenat ska du vid ankomst vända dig till personalen i bagageområdet på flygplatsen och anmäla ditt saknade bagage.

Det är viktigt att du har ditt bagagekvitto när du ska fylla i din PIR-rapport (Property Irregularity Rapport).

Observera att du inte ska lämna bagageområdet förrän du har fyllt i rapporten.

I händelse av försenat bagage ber vi dig kontakta vår samarbetspartner, som ser till att din guide/chaufför väntar på dig.

Försenade eller inställda flyg

Skulle det ske ändringar i samband med din flygreservation före avresa kontaktar vi dig naturligtvis med information om detta.

Uppstår det en flygförsening efter incheckning är det flygbolaget som ansvarar för att boka om din resa. Normalt sett bokar de nästa möjliga avgång och står för eventuell förtäring och övernattning, om det skulle bli nödvändigt.

Vår samarbetspartner ansvarar för att kontrollera eventuella ändringar gällande ankomsttider och väntar naturligtvis på dig, även om ditt flyg är försenat.

Om ett försenat eller inställt flyg innebär att flygbolaget bokar om dig till ett annat flyg efter att du har ankommit till flygplatsen, ber vi dig kontakta oss på TourCompass journummer.

PÅ RESMÅLET
Immigration och tull

Immigration:

När du ankommer till din slutdestination går du genom passkontrollen. Här kontrolleras ditt pass samt eventuella inresedokument och visum. På många platser ska du lämna fingeravtryck och det tas även ett foto av ditt ansikte för biometrisk identifiering. Du kan också få frågor om dina resplaner i landet och eventuellt adressen till ditt övernattningsställe.

 

Tull:

När du har passerat passkontrollen och hämtat upp ditt bagage ska du gå genom tullen. Har du inget att förtulla går du genom ”Nothing to declare”. Har du något att förtulla är det viktigt att du går genom ”Declare”. Det är ditt eget ansvar att kontrollera vilka tullregler som gäller i landet du reser till.

Ankomst

Vid ankomst möts du av en guide/chaufför, som står beredd att ta emot dig med en TourCompass-skylt.

Skulle du mot förmodan inte hitta din guide/chaufför, ber vid dig att kontakta vår samarbetspartner på deras journummer, som framgår av dina resedokument.

In- och utcheckning på hotell

Incheckningstiden är normalt kl. 14 och därför kan du inte räkna med att få ditt rum tidigare.

När du checkar in registrerar receptionisten ofta ditt kreditkort och kan även reservera ett belopp. Det är inte en extra avgift, utan en vanlig rutin på hotell för att garantera betalning av eventuella varor från minibaren eller liknande. När du checkar ut blir beloppet tillgängligt automatiskt på ditt konto om du inte har utnyttjat det.

Det är normalt att hotellen tar en kopia av ditt pass. På några ställen är detta ett krav från de lokala myndigheterna.

Vid avresa är utcheckningstiden normalt sett kl. 10. Ska du resa vidare först på eftermiddagen eller kvällen kan du förvara ditt bagage på hotellet tills du ska resa. Om du istället vill ha en sen utcheckning kan du mot betalning boka detta när du bokar resan.

Restyp och transport

Våra resor till Kambodja är individuella rundresor, men utflykter och transfer sker i internationella grupper på 1–14 personer och enbart med TourCompass egna gäster.

De flesta tilläggsturer genomförs med TourCompass egna gäster, men vissa kan ske med andra än TourCompass egna gäster. Detta framgår av beskrivningen.

I händelse av oförutsedda händelser såsom dåligt väder, blockerade vägar eller annat kan det bli nödvändigt att ändra ordningsföljden på sightseeing och utflykter till sevärdheter i dagsprogrammen.

Behöver du hjälp längs vägen?

Vi har ett journummer som är bemannat dygnet runt så att du alltid kan komma i kontakt med oss om det skulle uppstå något oförutsett längs vägen på din resa. Dessutom skickar vi även telefonnummer och jourtelefonnummer till vår samarbetspartner på resmålet. I några fall kan det gå enklare och snabbare att kontakta vår samarbetspartner på grund av tidsskillnader, om du till exempel hamnar i en situation då din upphämtning till en utflykt eller transfer är mer än 15 minuter försenad.

EFTER RESAN
Ris och ros/kontakt

Vi lever av nöjda gäster och vill därför gärna höra av dig efter hemkomst. Skicka ett e-postmeddelande till info@tourcompass.se eller ring oss på 021–372 07 99.

Asien
Mira Lindholm

Mira är vår Asienspecialist och har över 8 års erfarenhet av resor i Asien.

Se öppettider
Måndag - torsdag kl. 10-16
Fredag kl. 10-14