Tel: 08-124 103 68
Kundtjänst Mån - Fre 9 - 16

Praktisk information om Indonesien

1. Följande ingår inte i våra paketresors priser

  • Måltider förutom de nämnda
  • Avbeställningsskydd och reseförsäkringar
  • Ev. dricks
  • Visum
  • Vaccinationer

2. Klimat i Indonesien

Indonesien ligger både norr och söder om Ekvatorn och har tropiskt klimat. Temperaturerna varierar inte mycket från ö till ö, den stora skillnaden i vädret är regnmängder och regnsäsonger. Luftfuktigheten är generellt hög, även om den oftast faller lite när man kommer upp i höjderna.

Bali är en mycket grön och frodig ö och det finns ingen direkt regntid. Det regnar minst från maj till oktober, och mest i januari till mars med april samt oktober till december som mellanperioder. Dagsregn är sällsynt, även i de regntunga månaderna och regnet faller oftast på kvällen och som häftiga kortvariga regnskurar. På grund av det så är det många solskenstimmar även i de regntunga månaderna.  Även om det kan verka molnigt eller disigt ska man akta sig för solen, den steker ändå. Temperaturerna ligger som det lägsta runt 22 grader och som det högsta runt 33 grader. Det är varmast från september till april och ”kyligast” från maj till augusti.  Bali får ca. 1800 mm regn om året och ca. hälften faller i december – mars.

3. Reseform

Utflykter och transfers försiggår i mindre internationella grupper med engelsktalande guider.

4. När reser man till Indonesien?

Man kan resa till Indonesien året runt. Bali har högsäsong från juli till september och i december.

5. Resevillkor

Var god läs våra allmänna resevillkor noga eftersom dessa är en del av avtalsvillkoren i förbindelse med resor köpta hos Asiatours.se. Resor köpta hos oss omfattas av ”Lagen om paketresor”.

Klicka här för att läsa våra resevillkor.

6. Hjälp att teckna reseförsäkringar

På vår sida om försäkring kan du få all den information du behöver.

Klicka här för att gå vidare till vår sida om försäkringar.

7. Språk

Det officiella språket är indonesiska (Bahasa Indonesia) och det är det språk man undervisar i på utbildningsanstalterna och används i offentliga institutioner. Språket talas som första eller andra språk av ca. 200 miljoner människor av den samlade befolkningen på ca. 230 miljoner människor. Förutom det officiella språket talas flera regionala språk och en minoritet på ca. 25 miljoner människor talar bara ett regionalt språk.  Som turist kan du utan problem klara dig på engelska, som framför allt den yngre delen av befolkningen behärskar.

8. Vaccinationer

Vi råder dig till att kontakta en specialistläkare, din vårdcentral eller en vaccinationsklinik. På www.vaccinationsguiden.se kan du läsa ytterligare om vaccination i Indonesien och härunder Bali.

9. Visum

Som svensk medborgare ska du ha visum till Indonesien. Turistvisum till 30 dagar utfärdas gratis vid ankomst i Ngurah Rai Airport på Bali, Kuala Namu Airport i Medan på Sumatra, Soekarno-Hatto Airport i Jakarta på Java samt Juanda Airport i Surabaya på Java. Vid inresa till andra flygplatser än de nämnda kostar turistvisum 35 USD, som ska betalas i kontanta amerikanska dollars. Som med all annan internationell reseaktivitet ska du ha ett giltigt svenskt pass. Passet ska vara giltigt minst 6 månader efter utresa från Indonesien. Kolla även UD:s hemsida, http://www.regeringen.se/sb/d/9326, för mer information om visum till andra länder. Du är självklart också varmt välkommen att fråga oss.

10. Valuta

Den indonesiska valutan heter rupiah (IDR). På www.riksbank.se kan du alltid se den aktuella kursen för både amerikanska dollar och svenska kronor.  Vi rekommenderar att du tar med lite amerikanska dollar i kontanter (som minimum till betalning av visum), som du vid ankomsten kan växla på ett officiellt växelkontor. Dessutom tar många butiker och marknader emot amerikanska dollar. Vanliga kreditkort som Visa och Mastercard är vanliga, lika så finns det uttagsautomater (ATM) i alla städer. Kreditkort används på hotell, många restauranger och butiker, men inte på små lokala marknader.

11. Dricks

Dricks är både välsett och vanligt förekommande. Generellt ger du självklart dricks i förhållande till den servicen du fått. Här nedan följer en vägledande nivå:

  • Piccolo: Min 5000 Rp per stycke bagage (1 USD.)
  • Städerska: Min 20 000 Rp per dag per rum (2 USD.)
  • Guider: Min 30 000 Rp per dag per person beroende på servicen (3 USD.)
  • Chaufförer: Min 20 000 Rp per dag per person beroende på servicen (2 USD.)
  • Restauranger: på små lokala restauranger och gatukök förväntar de inte dricks, på restauranger av internationell karaktär kan du lägga min 10 000 Rp på bordet, när du går (1 USD.)

12. Tidsskillnad

Indonesien har tre tidszoner. Tidsskillnaden mellan Sverige och Indonesien varierar om det er sommar- eller vintertid i Sverige.

Väst-indonesisk tid är +7 timmar i förhållande till vår vintertid och +6 i förhållande till vår sommartid.

Bali har central-indonesisk tid och är +8 i förhållande till vår vintertid och +7 i förhållande till vår sommartid.
Vid sommartid:  +6 timmar. Det vill säga när kl. är 12 i Sverige, är kl. 18 i Indonesien.
Vid vintertid: +7  timmar. Det vill säga när kl. är 12 i Sverige, är kl. 19. i Indonesien.

Öst-indonesisk tid är +9 i förhållande till vår vintertid och +8 i förhållande till vår sommartid.

13. Elektricitet

Indonesien använder 220 V på de flesta ställen, i alla fall på turistställena. Uttagen är som de svenska, till två runda ben.

14. Telefon och internet

Den internationella landskoden för Indonesien är +62. Det kan vara dyrt att ringa hem eller få uppringningar i Indonesien, kolla eventuellt med ditt eget mobilbolag om täckning och priser för att ringa. Om du måste ringa eller skicka sms kan det vara en bra idé att köpa ett lokalt SIM-kort. Det finns internetcaféer i de flesta större städer och det finns wifi på de flesta hotell.

15. Säkerhet

Indonesien är generellt sett ett säkert land att resa i, så länge man håller sig till turistområdena. Under åren har det tyvärr varit terroristangrepp i Indonesien, som även har gått ut över turister. Därför är säkerheten mycket högt prioriterad. Vanlig kriminalitet mot turister begränsar sig till fickstölder och sällsynta fall av kreditkortsmissbruk. Detta kan ofta undvikas med vanligt sunt förnuft. Visa inte dyra smycken och stora kontantbelopp och släpp aldrig ditt kreditkort ur syne på turistställen. Följ alltid guidens råd och rekommendationer angående säkerhet och då är det ingen fara.

16. Mat och dryck

Indonesisk mat doftar gott, smakar gott, är nyttigt och influerad av det indiska, malaysiska och kinesiska köket. Den vanligaste rätten heter ”satay”, som är små grillspett med kyckling eller nötkött med t.ex jordnötssås till.

Dricka bara vatten från flaska. Flaskvatten är billigt och fås överallt. Drick aldrig vatten från vattenkranar.

17. Helgdagar

  • Nyepi är balinesiskt nyår och är Stillhetens dag. Det betyder, att ALLT stannar upp, det är inga flygankomster eller – avgångar, bilkörning eller färjedrift, alla butiker är stängda från soluppgång till solnedgång. Datumet varierar från år till år, och år 2016 är det den 9 mars.
  • Indonesiens självständighetsdag är den 17 augusti.

18. Flygbokning och flygbiljetter

Vi skickar din flygbokning till dig så snart du har beställt din resa. På resplanen kan du se tider och rutt. Det är viktigt att du kontrollerar att ditt namn är rättstavat. Ditt namn på bokningen måste vara likadant som i ditt pass.  Om du har synpunkter på resplanen eller upptäcker något fel gällande namnen måste du kontakta oss på en gång.

I dag finns det endast elektroniska flygbiljetter (e-biljetter) och du får alltså inte en fysisk flygbiljett att använda när du checkar in på flygplatsen. När du checkar in på flygplatsen ska du använda ditt pass och en bokningsreferens. Bokningsreferensen står i din resplan.

19. Servicebrev

När du har köpt en resa genom oss får du vårt servicebrev före avresan. I servicebrevet hittar du viktig information om t.ex. incheckning online, vad du ska göra vid eventuella förseningar samt våra avtalade riktlinjer för dricks. Du hittar också viktiga telefonnummer till våra lokala agenter samt vårt nödtelefonnummer.

Därför är det viktigt att du skriver ut servicebrevet och tar med det på resan.

20. Platsreservation, uppgradering och extra benutrymme

Vi rekommenderar att du gör en platsreservation på flyget. Många flygbolag erbjuder möjligheten att uppgradera bokade biljetter till platser med extra utrymme och komfort, t.ex.Economy Comfort hos KLM och Premium Voyageur hos Air France. Det kan du göra via flygbolagets hemsida. De flesta flygbolag har en punkt på menyn som heter ”manage my booking”.  Observera att många flygbolag tar betalt för platsreservation, så se till att ha ditt kreditkort/betalkort redo när du börjar.

Tyvärr finns det inga enhetliga regler för när platsreservationen öppnar. Vi rekommenderar att du försöker göra en platsreservation så tidigt som möjligt så att du kan få reda på när du kan göra en platsreservation, om det inte går att göra direkt. Det är vanligt att platsreservationen öppnar först mellan 72 och 24 timmar före avresa.

21. Resväska och handbagage

Vi använder många olika flygbolag till Indonesien, därför kan det variera hur mycket och hur många kilo du får ta med i både incheckat bagage samt handbagage. Se information om detta på din flygbiljett eller kontakta oss om du har frågor angående detta. Om din resa involverar en inrikessträcka i Indonesien, kan du maximalt ta med dig 20 kg.

Du och den du reser med bör packa resväskorna så att ni båda kan undvara den ena resväskan om en skulle ha otur och mista den. Det kommer ni säkert inte att uppleva, men risken finns. Händer det, kan det gå ett par dagar innan resväskan skickas till det hotell du bor på.

Se till att ha alla viktiga papper och saker du inte kan undvara i handbagaget: pass, visum, flygbiljett, försäkringar, kreditkort, pengar, recept, eventuell information om ditt hälsotillstånd, samt viktig medicin, medicin mot allergi eller mot turistmage (t.ex. Imodium) och smärtstillande (Panodil och/eller Ipren). Dessutom kameran, den dyra kikaren, datorn samt laddare och adapter.

Det kan dra kallt från flygplanets aircondition, så ta därför med en tröja eller vindjacka i handbagaget.

22. Transport till och från flygplatser

Vid ankomst till olika flygplatser i Indonesien hämtas du av vår lokala representant, som kommer att stå i ankomsthallen med en skylt med era namn på. Vid avresa skjutsas ni återigen till flygplatsen. Ni kommer att få reda på när ni ska hämtas, när ni kommer till Indonesien.

23. Etikett och kulturella skillnader

Att uppleva skillnader i kultur och etikett är ett av nöjena med att resa och det är viktigt att respektera dessa skillnader. På svenska säger vi ”att man ska ta seden dit man kommer” och därför ger vi här några råd och tips som kan ge er en ännu bättre upplevelse av Indonesien.

  • Undvik att visa ilska. Att visa frustrationer eller ilska genom att ropa och vara oförskämd är mycket oartigt och nedlåtande och leder inte till något bra.
  • Använd aldrig röd kulspetspenna eller tusch, det uppfattas som ett tecken på ilska.
  • Ta alltid av skorna när du går in i ett privat hem eller i ett tempel.
  • Blir du inbjuden till ett privat hem, får du aldrig gå därifrån utan att dricka något – oavsett hur lång tid det tar för värden att göra i ordning den. Om du går utan att ha fått en förfriskning drar det skam över huset och värden.
  • Använd alltid båda händerna eller höger hand när du ger något till andra eller får något från andra. Använd aldrig bara vänster hand.
  • Stå aldrig med händerna på höften, det uppfattas som arrogant och trotsigt.
  • Peka aldrig på en person eller en sak, varken med ett finger eller hela handen.  När du ska tillkalla dig uppmärksamhet genom att vinka, ska du göra det med handen i höfthöjd där du vinkar in mot dig själv.
  • Rör inte barns huvuden, det anses vara otursbringande.
  • Visa inte ömhet offentligt, t.ex att kramas eller att kyssas, det uppfattas anstötligt.
  • Undvik att bära korta shorts, lårkorta kjolar och tank tops vid tempel och kyrkor.
  • Bada inte naken och sola inte topless, det anses vara oanständigt – både på stranden och på hotellen.