TRYGGHETSGARANTI - LÄS MER

Praktisk information om Indonesien

Praktisk information om Indonesien
Praktisk information om Indonesien

Praktisk information om Indonesien

KLIMAT
Bästa restid

Indonesien sträcker sig över ekvatorn och har därför ett tropiskt klimat. Temperaturerna växlar inte så mycket från ö till ö och den stora skillnaden i klimatet är regnperioderna och regnmängderna. Luftfuktigheten är generellt hög hela året, men faller ofta en del ju högre upp i bergen du kommer.

Indonesien har inte fyra årstider som vi här i Europa, utan har i stället två perioder: torrperioden och regnperioden. Det varierar dock över vilka månader dessa perioder sträcker sig beroende på vilka ö du befinner dig på.

Bali (Munduk – Lovina – Ubud – Sanur)

Bali är en mycket grön och frodig ö. Det regnar sällan på dagtid och vanligtvis faller regnet i stället som häftiga, kortvariga skyfall på kvällen eller natten. Som följd härav är det alltid många solskenstimmar – även under regnperioden.

Torrperioden pågår från april till september.

Regnperioden pågår från oktober till mars.

Väderstatistik för Bali: JAN FEB MAR APR MAJ JUN JUL AUG SEP OKT NOV DEC
Genomsnittlig max. temperatur 30 30 31 31 30 30 29 29 30 31 31 31
Genomsnittlig min. temperatur 24 24 24 24 23 23 22 22 23 23 23 24
Nederbörd i mm 328 261 225 117 107 90 119 53 116 173 187 258
Genomsnittlig havstemperatur 29 29 29 29 29 28 27 26 27 28 29 29

Java (Yogyakarta – Bromo – Kalibaru – Banyuwangi)

Torrperioden pågår från maj till september. Under denna period är dagarna varma, torra och med massor av solsken.

Regnperioden pågår från oktober till april. I den östra delen av Java faller det mindre regn än i de västra regionerna. Under denna period faller regnet ofta sent på eftermiddagen i form av häftiga byar, som normalt pågår i ett par timmar.

Väderstatistik för Yogyakarta (centrala Java): JAN FEB MAR APR MAJ JUN JUL AUG SEP OKT NOV DEC
Genomsnittlig max. temperatur 29 29 29 31 30 30 29 30 31 31 30 29
Genomsnittlig min. temperatur 22 22 22 22 22 21 21 21 22 22 22 22
Nederbörd i mm 353 335 310 211 127 89 41 25 30 94 229 340

Sumatra (Medan – Bukit Lawang – Berastagi – Samosir – Tobasjön)

Sumatra är Indonesiens tredje största ö och delas på mitten av ekvatorn, vilket gör att de två perioderna skiljer sig åt beroende på om du befinner dig i den norra eller den södra delen av ön. Trots de två säsongerna är temperaturen mycket jämn och det finns risk för regn året runt.

Torrperioden pågår från maj till september. I den norra delen av ön och i djungelområdena norrut är temperaturerna generellt lite lägre än i den södra delen, men temperaturerna är fortfarande högre i torrperioden än regnperioden.

Regnperioden pågår från oktober till april. I norra Sumatra faller det mest regn från början av oktober till januari, medan det i söder faller mest regn från början av november till slutet av februari.

Väderstatistik för Medan (norra Sumatra): JAN FEB MAR APR MAJ JUN JUL AUG SEP OKT NOV DEC
Genomsnittlig max. temperatur 32 32 33 33 33 33 33 33 32 32 31 31
Genomsnittlig min. temperatur 22 23 23 24 23 24 24 23 22 23 23 23
Nederbörd i mm 92 115 97 157 178 147 167 185 263 387 253 228

Komodo nationalpark (öarna Flores, Komodo och Rinca)

Komodoöarna har utsetts till nationalpark och består av många olika öar. De två mest kända är Komodo och Rinca, och på den lite större ön Flores ligger de flesta hotellen och resorterna. Precis som i resten av Indonesien har Komodo nationalpark två perioder:

Torrperioden pågår mellan april och oktober, och det kan då bli så torrt att man inför vattenrestriktioner för att bevara området. Dessutom är luftfuktigheten under denna period otroligt låg.

Regnperioden pågår mellan november och mars, och det faller mest regn i januari och februari. Under hela perioden regnar det normalt ett par timmar på morgonen och ett par timmar sent på eftermiddagen, medan solen bara skiner ett par timmar under dagen.

Väderstatistik för Labuhanbajo (Flores): JAN FEB MAR APR MAJ JUN JUL AUG SEP OKT NOV DEC
Genomsnittlig max. temperatur 31 31 31 31 31 31 31 31 32 32 32 31
Genomsnittlig min. temperatur 21 21 21 20 20 19 18 18 19 20 21 21
Nederbörd i mm 396 361 310 154 120 51 28 29 45 99 193 298

Gili Trawangan

Gili Trawangan ligger öster om Bali och är en del av ögruppen Giliöarna. Även om säsongerna på Giliöarna är desamma som på Bali kan det regna och vara molnigt i Bali, medan solen skiner från en molnfri himmel i Gili Trawangan.

Torrperioden pågår mellan april och oktober, och augusti är ofta den torraste månaden. I synnerhet under denna period är förhållandena för snorkling och dykning optimala eftersom sikten i vattnet är minst 30 meter.

Regnperioden pågår från slutet av oktober till mars och januari är den våtaste månaden. Perioden bjuder normalt på regn om eftermiddagen och klar himmel resten av dagen.

Tänk på att Lomboksundet, som du passerar när du seglar mellan Bali och Gili Trawangan, kan vara kärvt att passera under månaderna januari/februari och juni/juli. Om inte vädret tillåter att åka båt ställs färden in på grund av säkerhetsskäl. Detta sker i genomsnitt en till två gånger om året och pågår oftast en till två dagar åt gången.

Väderstatistik för Gili Trawangan: JAN FEB MAR APR MAJ JUN JUL AUG SEP OKT NOV DEC
Genomsnittlig max. temperatur 30 30 30 31 31 30 30 30 31 31 31 30
Genomsnittlig min. temperatur 22 22 22 21 21 20 19 19 20 21 22 22
Nederbörd i mm 358 297 245 117 107 53 58 38 37 97 152 246
Genomsnittlig havstemperatur 29 29 29 29 28 28 27 27 27 28 29 29

Lombok (Senggigi)

Lombok ligger öster om Bali och granne till ögruppen Gili Islands, vilket gör att säsongerna i stort sett är likadana. Temperaturerna är stabila året runt, men vill du besöka höglandet kan det hela året vara kyligare på kvällen och natten.

Torrperioden pågår från april till oktober, då den bästa tiden att besöka ön är från juni till september. I denna period är det massor av soltimmar, värmen är inte för intensiv och det kommer en behaglig bris in över ön.

Regnperioden pågår från november till mars och den våtaste månaden är januari. Du kan förvänta regnbyar under morgonen följt av solsken och en regnskur eller två sent på eftermiddagen. Temperaturerna är fortsatt stabila och luftfuktigheten är relativt hög under denna period.

Väderstatistik för Lombok: JAN FEB MAR APR MAJ JUN JUL AUG SEP OKT NOV DEC
Genomsnittlig max. temperatur 30 30 30 31 31 30 30 30 31 31 31 30
Genomsnittlig min. temperatur 22 22 22 21 21 20 19 19 20 21 22 22
Nederbörd mm 358 297 245 117 107 53 58 38 37 97 152 246
Genomsnittlig havstemperatur 29 29 29 29 28 28 27 27 27 28 29 29
VIKTIG INFORMATION OM DIN RESA
Pass och visum

Som svensk medborgare ska du ha ett giltigt, svenskt pass. Passet ska vara giltigt i minst 6 månader från dagen, då du ankommer till Indonesien.

Som svensk medborgare måste du ha visum för att resa in i Indonesien. Du kan ansöka om visum på två sätt, antingen vid ankomsten till Indonesien eller online.

Väljer du att få visum utfärdat vid ankomsten till Indonesien, ska du visa ditt pass och din flygbiljett. Priset är 500 000 IDR per person och betalas antingen i lokal valuta eller i USD. Det går även att betala med Visa eller Mastercard.

Om du väljer att ansöka om visum online, ska ansökan behandlas genom den officiella sidan Visum till Indonesien. Detta ska göras tidigast 14 dagar och senast 48 timmar före avresa. När du är inne på sidan, väljer du det visum som heter ”Visa On Arrival 30 days”, eftersom våra resor inte varar i mer än 30 dagar. Denna typ av visum heter även e-VOA (electronic visa on arrival). Därefter ska du ladda upp en bild av biodatasidan i ditt pass, fylla i dina personuppgifter och info om ankomst och din vistelse i Indonesien. Priset för e-VOA är 500 000 IDR per person och betalning görs med Visa eller Mastercard. Efter genomförd betalning får du tillgång till ditt e-VOA. Vi rekommenderar att du skriver ut och tar med en kopia på din resa. Observera att visumet är giltigt i 90 dagar efter utfärdandet.

Visumreglerna är tillgängliga på utrikesdepartementets webbplats.

Före avresa ska du ladda ner appen ”Satu Sehat”. I appen skapar du ett användarkonto och vi rekommenderar att du gör det med din e-postadress. Fyll i dina personuppgifter och klicka på ”Register”. Därefter får du en bekräftelsekod via e-post. Kontrollera ditt skräppostfilter om du inte mottar bekräftelsekoden i din inkorg. Ange sedan koden i appen för att skapa ditt konto. Om du har problem med appen kan flygplatspersonalen hjälpa dig vid ankomsten till Indonesien.

Du ska dessutom fylla i ett elektroniskt tulldeklarationsformulär kallat e-CD, vilket du kan göra här. Detta ska göras tre dagar före avresa. När du har fyllt i formulären ska du ladda ner eller ta en skärmdump av QR-koden, som skannas när du går genom passkontrollen vid ankomst till Indonesien.

 

Obligatorisk turistskatt på Bali

Från och med den 14 februari 2024 inför Bali en obligatorisk turistskatt, som gäller alla icke-indonesiska medborgare. Priset är 150 000 IDR per person. Turistskatten kan betalas vid ankomst eller online. Väljer du att betala vid ankomst till Bali ska betalningen ske vid en av de fem betalningsdiskarna från Bank Rakyat Indonesia (BRI), som finns innan du går genom passkontrollen. Du kan betala med kreditkort. För att undvika köer och långa väntetider rekommenderar vi att du betalar online, innan du ankommer till Bali. Detta gör du via systemet ”Love Bali” via denna länk. Efter genomförd betalning får du ett kvitto, som du ska skriva ut och ta med på resan. Detta kvitto skannas sedan vid ankomst till Bali.

Resedokument

Innan avresa skickas ett dokument till dig med kontaktuppgifter till TourCompass.se och vår lokala samarbetspartner i Indonesien, din resplan och en voucher för din resa som bekräftar att du har beställt och betalat dina hotellövernattningar, utflykter och transfer. Kom ihåg att ta med dessa på resan.

Involverar din resa inrikesflygningar eller transfer med speedbåt är det normalt vår samarbetspartner som bokar och ställer ut biljetterna, som du får på resmålet av din guide.

Vi rekommenderar att du laddar ner appen WhatsApp till din mobil och lägger till vår samarbetspartners telefonnummer. Då kan du skicka meddelanden och ringa dem gratis när du har tillgång till wifi.

Vaccinationer

Vi rekommenderar att du kontaktar en specialläkare, din husläkare eller en auktoriserad vaccinationsklinik för information om vaccinationer. Du kan också läsa mer om reglerna för resevaccinationer hër.

Observera reglerna som gäller för gula febern – i synnerhet om du reser in via ett annat land, där gula febern finns. Vissa länder har krav på bevis om vaccination mot gula febern vid inresa. Därför ska du alltid ha med dig ditt vaccinationsbevis i handbagaget när du reser.

Covid-19

Det finns i dagsläget inget krav på covid-19-vaccination för att resa in i Indonesien. Dessa regler kan dock ändras med kort varsel. Det är ditt eget ansvar att undersöka dessa regler innan avresa.

Observera att det kan finnas särskilda covid-19-krav på de flygplatser där du mellanlandar på väg till och från Indonesien. Det är ditt eget ansvar att undersöka detta innan avresa.

Du är alltid välkommen att kontakta oss om du har några frågor.

Resevillkor

Läs gärna våra generella resevillkor noga, då dessa är en del av de avtalsvillkor som hör till resor köpta på TourCompass. De resor som köpts hos oss omfattas av lagen om paketresor.

Klicka här för att läsa våra resevillkor.

Reseförsäkringar

Vi rekommenderar alltid att du har en bra reseförsäkring när du ska ge dig iväg på din drömresa. Dessutom är det en riktigt bra idé att teckna ett avbeställningsskydd.

Klicka her för att gå till vår sida om försäkring, där du kan läsa mer om våra rekommendationer.

FÖRE RESAN
Valuta, prisnivå och dricks

Valutan i Indonesien heter indonesisk rupie (IDR). Du hittar den aktuella kursen på indonesisk rupie här.

Visa och Mastercard kan användas på hotell, de flesta restauranger och butiker, men inte på små lokala marknader. I alla större städer finns det uttagsautomater, där du kan ta ut kontanter.

Få en idé om prisnivån i Indonesien här.

 

Dricks välkomnas, men det är upp till dig om du vill ge dricks. Du kan ge så mycket eller så lite som du vill. Nedan finns vägledande nivåer:

  • Piccolo: Minst 15 000 Rp per väska
  • Städpersonal: Minst 20 000 Rp per dag och rum
  • Chaufför: Minst 20 000 Rp per dag och person beroende på levererad service
  • Guide: Minst 40 000 Rp per dag och person beroende på levererad service
  • Restauranger: På internationella restauranger ingår dricks ofta i priset och då står det ”10 % service charge” på notan. Därför behöver du inte lägga till något extra. Om dricks inte ingår i priset kan du själv lägga 5-10%, om servicen har varit bra och maten god. På lokala restauranger och gatukök förväntas du inte ge dricks, men du kan lämna några småmynt när du går.
Mat och allergier

På de allra flesta av våra resmål kan vi ta hänsyn till allergier, samt allergener eller särskilda preferenser i fråga om mat, men då är det viktigt att du upplyser oss om detta när du bokar resan.

Telefoni, wifi och elektricitet

Telefon och wifi:

Det är dyrt att använda data och roaming i utlandet, såvida det inte ingår i ditt mobilabonnemang. Du kan kontakta ditt mobilbolag och höra vilka tjänster som ingår i ditt abonnemang samt vilka priser som gäller för dig vid utomlandsresor.

Om data och roaming i utlandet inte ingår i ditt abonnemang rekommenderar vi att du använder wifi när du är på ditt hotell eller på restaurang. Då kan du ringa och skriva gratis hem via olika tjänster såsom Facetime, Messenger och WhatsApp. Du kan även köpa ett lokalt SIM-kort inklusive data vid ankomst.

Elektricitet:

Indonesien använder 230 volt. Det är viktigt att du tar med en adapter, då Indonesien inte har standardiserade uttag.

Packlista

Packa alltid alla viktiga och oumbärliga saker i ditt handbagage. Detta gäller till exempel pass, visum, vaccinationskort, kreditkort, pengar, försäkringsdokument, resedokument, dator och mobiltelefon samt eventuell information om ditt hälsotillstånd och livsviktig medicin.

 

Besök i tempel:

När du besöker tempel är det stränga krav på din klädsel. Du får inte visa knän och axlar, dina kläder får inte vara genomskinliga och du ska ta av dig skorna.

Införande av växtprodukter till EU

Det är inte tillåtet för resande att införa växter, frön, frukter och andra växtprodukter vid reser till länder utanför EU utan att dessa medföljs av ett sundhetscertifikat. Reglerna gäller även för mindre mängder av växter och växtprodukter.

Du kan läsa mer om reglerna här.

Resande med nedsatt rörlighet

Vi ber dig uppmärksamma att våra resor generellt inte är lämpade för rörelsehindrade personer. Kontakta oss gärna för information om möjligheterna i förhållande till dina specifika behov.

FLYGRESAN
Flygbiljetter

De flesta flygbolag har elektroniska flygbiljetter (e-biljetter).

Det är viktigt att du kontrollerar ditt namn efter stavfel, då ditt namn på bokningen ska vara identiskt med namnet i ditt pass. Kontakta oss så fort som möjligt om du måste korrigera namnet på bokningen. Observera att detta kan medföra en avgift från flygbolaget.

Platsreservation

Flygbolaget kommer ett tilldela dig en plats ombord på flyget när du checkar in. Om du har specifika önskemål om placering på flygplanet kan du göra en platsreservation på flygbolagets webbplats eller i deras app. Observera att de flesta flygbolag kräver betalning för en platsreservation.

Det varierar när flygbolagen öppnar för platsreservation, men som huvudregel kan du boka plats från då du bokar resan till 48 timmar innan avgång.

Vi ber dig dessutom uppmärksamma att flygbolaget förfogar över alla platser på flyget och att de därför har rätt att genomföra ändringar i reservationen.
Gör du ingen platsreservation innan avresa kommer flygbolaget att tilldela dig en plats när du checkar in.

Incheckning

Vid incheckning använder du ditt pass och din bokningsreferens, som framgår av din resplan.

Vi rekommenderar att du laddar ner flygbolagets app till din telefon. I appen har du möjlighet att checka in online, normalt 24–48 timmar före avresa. Här kan du även hålla dig uppdaterad om flygändringar och annan viktig information om din flygresa.

Observera att flygtiderna kan ändras i förhållande till den resplan du fick när du bokade resan. Det är alltid flygtiderna i flygbolagets app eller på flygbolagets webbplats som gäller.

På flygplatsen

Vi rekommenderar att du är på flygplatsen senast 2 timmar före avresa. Du kan med fördel gå in på flygbolagets webbplats för att få de senaste uppdateringarna.

Bagage

Vi använder många olika flygbolag till våra resmål. De exakta reglerna för handbagage och incheckat bagage står på flygbolagets webbplats eller i deras app.

Försenat bagage

Skulle ditt bagage bli försenat ska du vid ankomst vända dig till personalen i bagageområdet på flygplatsen och anmäla ditt saknade bagage.

Det är viktigt att du har ditt bagagekvitto när du ska fylla i din PIR-rapport (Property Irregularity Rapport).

Observera att du inte ska lämna bagageområdet förrän du har fyllt i rapporten.

I händelse av försenat bagage ber vi dig kontakta vår samarbetspartner, som ser till att din guide/chaufför väntar på dig.

Försenade eller inställda flyg

Skulle det ske ändringar i samband med din flygreservation före avresa kontaktar vi dig naturligtvis med information om detta.

Uppstår det en flygförsening efter incheckning är det flygbolaget som ansvarar för att boka om din resa. Normalt sett bokar de nästa möjliga avgång och står för eventuell förtäring och övernattning, om det skulle bli nödvändigt.

Vår samarbetspartner ansvarar för att kontrollera eventuella ändringar gällande ankomsttider och väntar naturligtvis på dig, även om ditt flyg är försenat.

Om ett försenat eller inställt flyg innebär att flygbolaget bokar om dig till ett annat flyg efter att du har ankommit till flygplatsen, ber vi dig kontakta oss på TourCompass journummer.

PÅ RESMÅLET
Immigration och tull

Immigration:

När du ankommer till din slutdestination går du genom passkontrollen. Här kontrolleras ditt pass samt eventuella inresedokument och visum. På många platser ska du lämna fingeravtryck och det tas även ett foto av ditt ansikte för biometrisk identifiering. Du kan också få frågor om dina resplaner i landet och eventuellt adressen till ditt övernattningsställe.

 

Tull:
När du har passerat passkontrollen och hämtat upp ditt bagage ska du gå genom tullen. Har du inget att förtulla går du genom ”Nothing to declare”. Har du något att förtulla är det viktigt att du går genom ”Declare”. Det är ditt eget ansvar att kontrollera vilka tullregler som gäller i landet du reser till.

Ankomst

Vid ankomst möts du av en guide/chaufför, som står beredd att ta emot dig med en TourCompass-skylt.

Skulle du mot förmodan inte hitta din guide/chaufför, ber vid dig att kontakta vår samarbetspartner på deras journummer, som framgår av dina resedokument.

In- och utcheckning på hotell

Incheckningstiden är normalt kl. 14 och därför kan du inte räkna med att få ditt rum tidigare.

När du checkar in registrerar receptionisten ofta ditt kreditkort och kan även reservera ett belopp. Det är inte en extra avgift, utan en vanlig rutin på hotell för att garantera betalning av eventuella varor från minibaren eller liknande. När du checkar ut blir beloppet tillgängligt automatiskt på ditt konto om du inte har utnyttjat det.

Det är normalt att hotellen tar en kopia av ditt pass. På några ställen är detta ett krav från de lokala myndigheterna.

Vid avresa är utcheckningstiden normalt sett kl. 10. Ska du resa vidare först på eftermiddagen eller kvällen kan du förvara ditt bagage på hotellet tills du ska resa. Om du istället vill ha en sen utcheckning kan du mot betalning boka detta när du bokar resan.

Restyp och transport

Våra resor till Indonesien är individuella rundresor, men inkluderade utflykter och transfer sker i internationella grupper på 1–14 personer och enbart med TourCompass egna gäster.
De flesta tilläggsturer genomförs med TourCompass egna gäster, men vissa kan ske med andra än TourCompass egna gäster. Detta framgår av beskrivningen.

I händelse av oförutsedda händelser såsom dåligt väder, blockerade vägar eller annat kan det bli nödvändigt att ändra ordningsföljden på sightseeing och utflykter till sevärdheter i dagsprogrammen.

Behöver du hjälp längs vägen?

Vi har ett journummer som är bemannat dygnet runt så att du alltid kan komma i kontakt med oss om det skulle uppstå något oförutsett längs vägen på din resa. Dessutom skickar vi även telefonnummer och jourtelefonnummer till vår samarbetspartner på resmålet. I några fall kan det gå enklare och snabbare att kontakta vår samarbetspartner på grund av tidsskillnader, om du till exempel hamnar i en situation då din upphämtning till en utflykt eller transfer är mer än 15 minuter försenad.

EFTER RESAN
Ris och ros/kontakt

Vi lever av nöjda gäster och vill därför gärna höra av dig efter hemkomst. Skicka ett e-postmeddelande till info@tourcompass.se eller ring oss på 021–372 07 99.

Asien
Mira Lindholm

Mira är vår Asienspecialist och har över 8 års erfarenhet av resor i Asien.

Se öppettider
Måndag - torsdag kl. 10-16
Fredag kl. 10-14