TRYGGHETSGARANTI - LÄS MER
StartsidanNyheter och researtiklarReseberättelse från Sri Lanka: historia, vacker natur och gästfrihet

Reseberättelse från Sri Lanka: historia, vacker natur och gästfrihet

2019-02-15
Visa alla inlägg

I december 2018 reste Elisabeth till Sri Lanka med familjen. Nedan kan du läsa om hennes upplevelser från resan.

Sigirya

Vi hade hört otroligt mycket gott om Sri Lanka innan vi åkte. Hela familjen på fem personer var förväntansfulla, då vi en tidig decembermorgon landade på flygplatsen och mottogs av vår vänliga guide Nishan, som skulle följa oss genom vårt fullspäckade program under alla dagar. Det var också första gången vi skulle vara hemifrån under julen, och särskilt för de två äldsta barnen på 10 och 13 år skulle det bli en annorlunda jul jämfört med vad de är vana vid. Vår yngsta dotter på tre år visste nog inte vad hon skulle förvänta sig…

Vi började med ett par avkopplande dagar i Negombo, så att vi kunde vänja oss vid tidsskillnaden på 4,5 timmar. Den vackra stranden och hotellets goda faciliteter gjorde det lätt att komma i semesterstämning. Vi bodde på Jetwing Blue****.

steps - sigiriya

När vi kom till Sigiriya hade vi en utmaning framför oss – att bestiga Lejonklippan. På grund av en del regn den första dagen blev planerna ändrade, och vi besökte i stället den gamla huvudstaden Polonnaruwa, som finns med på Unescos världsarvslista, och den berömda stupan/det berömda templet Rankoth Vehera. Barfotade och utrustade med paraplyer lärde vi oss att man ska ta sig runt templet medurs.

Nästa dag gick vi upp extra tidigt, blev hämtade av vår guide kl. 07.15 och påbörjade vandringen upp till Lejonklippan. Grottmålningarna är imponerande – tänk att de skapades under 400-talet! Många trappsteg, men en vacker väg, och själva vandringen upp (och ner) var också en härlig naturupplevelse. När vi nästan var nere igen hade vi turen att se en jätteekorre på nära håll!

I Kandy fanns det tid för lite avkoppling vid hotellets pool. Vi tog en promenad längs vattnet, där barnen matade fiskarna med popcorn, och vi såg också en varan vid stranden, bara några meter från var vi stod! Därefter besökte vi Tandtemplet och det tillhörande museet.

En annan höjdpunkt värd att nämnas var tågresan med det gamla dieseldrivna tåget genom höglandet. Vi steg på tåget i Nuwara Eliya och gick av i Ella. Ett bra alternativ till bilåkning, och landskapet som passerar förbi utanför fönstren är riktigt vackert.

Som avslutning åkte vi på safari i Yala nationalpark, där vi hade turen att se bland annat elefanter, påfåglar, sambahjortar, vildsvin och den lilla men färggranna och iögonfallande fågeln biätaren (Merops apiaster).

Påfåglar i Yala

Efter många olika upplevelser hade vi valt några dagar med avkoppling på stranden längs västkusten, närmare bestämt på resorten Cinnamon Bey***** i Beruwala. Det var perfekt att ha några mindre aktiva dagar på slutet, och utgångspunkten var att utforska staden Galle, som har sina rötter i kolonialtiden. Det fanns också tid för ett litet besök på ett av de närliggande sköldpaddsprojekten, där man arbetar med att återföra nykläckta ungar till naturen, och tar emot och rehabiliterar skadade sköldpaddor.

Resan var fylld med riktigt många härliga upplevelser som vi kommer att tänka tillbaka på och minnas med stor glädje.